KENDİME YAZILARIM
Türkiye sosyolojisi siyaset ekonomi tarih felsefe ve genel kültür düzeyinde makaleler

OSMAN GAZİNİN İLK KANUNLARI

Osman Gazi'nin koyduğu kanunun hükümlerini anlatır.

OSMAN GAZİNİN İLK KANUNLARI

Bu bölüm Osman Gazi'nin koyduğu kanunun hükümlerini anlatır.
Artık hakim ve ordu komutanı tayin edildi, pazar kuruldu.
Kendi adına hutbe de okundu, bu kez halk kanun istemeye başladı, Germiyan' dan gelen bir kişi, "Bu pazarın bacını bana satın." deyince, ona, "Şimdi Han' a git." dediler.
O da doğru Osman Gazi'ye geldi sözünü söyleyip, "Han'ım! Bu pazarın bacını bana sat." dedi, Osman Gazi, "Bac nedir?" diye sorunca, o kişi, "Pazara getirilen her bir şeyden ben akçe alırım:" cevabını verdi.
Osman Gazi de bunun üzerine.
Hey adam .Senin bu pazara gelenlerden alacağın mı var da, bunlardan akçe istersin?" deyince, o zat, "Han'ım, bu töredir ve gelenektir, bütün memleketlerde bunu padişahların alması adettir. dedi.

Osman Gazi, "Tanrı buyruğu ve peygamber sözü müdür veya o beyler bunu kendilerinden mi ortaya koymuşlardır?" deyince o kişi, "Töredir Han'ım, çok öncelerden kalmıştır." cevabını verdi.
Osman Gazi ziyadesiyle öfkelenerek.

Hey adam bu kazananın kendi mülkü olur, onun malına ortak mıyım ki bana akçe ver diyeyim, hadi git ve sana zararımın dokunmamasını istersen bu sözü söyleme:" der.
Sonra halk.

Han'ım! Bu pazara hizmet edenlere nesne gerek, para vermeleri adettir." dedi.
Bunun üzerine Osman Gazi, "Madem ki böyle diyorsunuz, kim bir yük getirip satarsa iki akçe versin, satmayan da hiçbir şey vermesin.
Sonra kim benim bu kanunumu bozarsa,
Allah da onun dinini ve dünyasını bozsun." dedi.
Sonra da, "Kime bir tımar verdim, onun elinden sebepsiz yere almasınlar.
Öldüğü zaman küçücük bile kalsa oğluna versinler.
Yapılan hizmete karşılık harp zamanı, oğlan yetişip sefere katılıncaya kadar, onun yerine harbe katılalar.
Kim bu kanunumu bozarsa Allah ondan razı olmasın.
Eğer benim soyuma bu kanundan başka kanun koyduracak olurlarsa edenden ve ettirenden yüce Allah razı olmasın." dedi.
Şiir
Osman kanunu bu şekilde koydu .
Bundan gani olan Tanrı hoşnut olsun.
Sultan "O Hak'tır, mülk de onundur" dedi .
Alıp verrnek onun olduğu gibi divan da onundur.
Biz ise ara yerde bahaneyiz, ancak;
İnsanlara delil sebeple görünür.
Söyle bakalım, dünyaya gelenlerden geriye kim kaldı,
O han benim, sultanlık da bana aittir diyenlerden kim
Bu deniz pek çok gemiyi batırıp içine aldı,
O uçsuz bucaksız deryanın adı unsur oldu.
Nice kervanlar yollarda yatmakta fakat onlardan bir iz bulunmamak ta;
Dünyaya gelen hükümdarlardan bir Süleyman ad bırakmıştır.
Adını anıp söğülmekten kork, sen istersen Günahları bağışlayan Allah sana da acır.
Dünyaya gelenler pek çok nişan koyup, iz bıraktılar.
Osman da nişanı adalet ve cörnertlikle koydu gitti.


Karnak ; Aşık Paşazade 1 Osmanoğulları'nın Tarihi