-->
zWZ3ZJ90R4zzhbql6NUZDSuEAK5vmsQ96TEJw5QR
Bookmark

YAPISAL REFORMLAR NEDİR

Türkiye ekonomisi yapısal sorunları nelerdir
Türkiye ekonomisi yapısal sorunları nelerdir

Yapısal reformlar, bir ekonomik sistemin daha verimli, esnek ve istikrarlı çalışması için yapılan yasa değişiklikleri veya politika uygulamalarıdır. Yapısal reformlar, ekonomideki sorunları çözmek, üretkenliği arttırmak, istihdamı yükseltmek, rekabeti güçlendirmek ve cari açığı azaltmak gibi amaçlarla yapılabilir. 

Yapısal reformların örnekleri 

- Vergi reformu: Vergi tabanını genişletmek, vergi adaletini sağlamak, dolaylı vergileri azaltmak ve dolaylı vergileri arttırmak gibi yollarla devlet gelirlerini arttırmak ve tüketimi teşvik etmek.

- İşgücü piyasası reformu: İşsizlik maaşı, kıdem tazminatı, asgari ücret, sendikal haklar gibi konularda düzenlemeler yaparak işgücü piyasasını daha esnek hale getirmek ve istihdamı arttırmak.

- Eğitim reformu: Eğitim kalitesini ve erişimini arttırmak, eğitim sistemini ihtiyaçlara göre yenilemek, mesleki eğitimi güçlendirmek ve işgücü kalitesini yükseltmek.

- Sağlık reformu: Sağlık hizmetlerinin kalitesini ve erişimini arttırmak, sağlık harcamalarını kontrol altına almak, sağlık sigortası sistemini iyileştirmek ve sağlıklı yaşam alışkanlıklarını teşvik etmek.

- Kamu maliyesi reformu: Kamu harcamalarını azaltmak, bütçe açığını düşürmek, kamu borcunu sürdürülebilir seviyeye indirmek ve kamu kaynaklarını etkin bir şekilde kullanmak.

- Rekabet reformu: Piyasadaki tekelci yapıları kırmak, rekabet kurallarını uygulamak, piyasaya giriş engellerini ortadan kaldırmak ve tüketicilerin korunmasını sağlamak.

- İhracat reformu: İhracat kapasitesini arttırmak, ihracatçılara destek vermek, ihracat pazarlarını çeşitlendirmek ve dış ticaret açığını azaltmak.

- İthalat reformu: İthalata bağımlılığı azaltmak, yerli üretimi teşvik etmek, ithal girdilerin maliyetini düşürmek ve ithalat vergilerini düzenlemek.

Yapısal reformlardan Vergi reformu olarak ne yapılmalı

- Üretici ve üretici olmayanlar arasında kurumlar vergisi oranı farklılaştırılmalıdır. Üretici lehine daha düşük bir oran uygulanmalıdır. Böylece üretim ve istihdam teşvik edilmiş olacaktır.

- Üreticilerin yurtiçi teslimlerinde şarta bağlı KDV muafiyeti getirilmelidir. Bu sayede üreticilerin nakit akışı rahatlatılacak ve yatırım maliyetleri azaltılacak, rekabet gücü artacaktır.

- Vergi sistemi basitleştirilmeli ve şeffaflaştırılmalıdır. Vergi kanunları sadeleştirilmeli, vergi idaresi ile mükellefler arasındaki iletişim kolaylaştırılmalı, vergi uyuşmazlıkları azaltılmalıdır.

- Vergi tabanı genişletilmeli ve vergi adaleti sağlanmalıdır. Kayıt dışı ekonomi ile mücadele edilmeli, vergi kaçakçılığı ve usulsüzlükler önlenmeli, vergi yükü adil bir şekilde dağıtılmalıdır.,

Yapısal reformlardan İşgücü piyasası reformu:

- İşgücü piyasası reformu, işgücü arzı ve talebi arasındaki uyumu artırmayı, işsizliği azaltmayı, istihdamı artırmayı ve işgücü verimliliğini yükseltmeyi amaçlayan bir yapısal reform türüdür.

- İşgücü piyasası reformu, işgücü piyasasının esnekliğini, rekabetçiliğini ve şeffaflığını sağlamak için iş kanunları, sosyal güvenlik sistemi, işe alım ve çıkarma prosedürleri, ücret belirleme mekanizmaları, iş güvenliği ve sağlığı, mesleki eğitim ve danışmanlık gibi alanlarda değişiklikler içerir.

- İşgücü piyasası reformu, ekonomik büyümeyi desteklemek, dışsal şoklara karşı direnci artırmak ve gelir dağılımını iyileştirmek için önemlidir. Yapısal reformların ekonomik büyüme üzerindeki etkileri geçiş ekonomilerinden kanıtlar ile desteklenmektedir.

- İşgücü piyasası reformu, ülkelerin kendi özellikleri, ihtiyaçları ve hedefleri doğrultusunda tasarlanmalı ve uygulanmalıdır. İstanbul işgücü piyasasının yapısal özellikleri ve sorunları dikkate alınarak İstanbul için özel bir işgücü piyasası reformu paketi hazırlanması gerekmektedir.

Yapısal reformlardan Eğitim reformu

- Eğitim reformu, eğitim sisteminin kalitesini ve erişilebilirliğini artırmak için yapılan değişikliklerdir.

- Eğitim reformunun amacı, öğrencilerin bilgi, beceri ve değerler kazanmalarını sağlamak, öğretmenlerin mesleki gelişimlerini desteklemek ve eğitim kurumlarının etkinliğini ve hesap verebilirliğini artırmaktır.

- Eğitim reformunun faydaları arasında, ekonomik büyüme, sosyal adalet, demokratik katılım ve kültürel çeşitlilik sayılabilir.

- Eğitim reformunun başarısı, eğitim politikalarının tasarımı, uygulanması ve değerlendirilmesinde paydaşların katılımına ve iş birliğine bağlıdır.

- Eğitim reformunun zorlukları arasında, kaynak yetersizliği, direnç, kapasite eksikliği ve siyasi istikrarsızlık sayılabilir.

Yapısal reformlardan Sağlık reformu

- Sağlık reformu, sağlık hizmetlerinin kalitesini, erişilebilirliğini ve finansmanını iyileştirmeyi amaçlayan bir yapısal reformdur.
- Sağlık reformunun temel unsurları şunlardır:
  - Evrensel sağlık sigortası: Tüm vatandaşların sağlık hizmetlerine eşit ve adil bir şekilde erişebilmesini sağlayan bir sistemdir. Evrensel sağlık sigortası, vatandaşların gelirine, yaşına, cinsiyetine, hastalık durumuna veya başka bir ayrımcılık kriterine göre ayrım yapmadan sağlık hizmetlerinden yararlanmasını garanti eder.

  - Sağlık hizmeti sunumu: 

Sağlık hizmetlerinin etkin, verimli ve kaliteli bir şekilde sunulmasını sağlayan bir yapıdır. Sağlık hizmeti sunumu, sağlık kuruluşlarının organizasyonu, yönetimi, personeli, teknolojisi, donanımı ve altyapısı ile ilgilidir. Sağlık hizmeti sunumunda, hasta odaklılık, kanıta dayalı tıp, hasta güvenliği, hasta memnuniyeti ve sürekli iyileştirme gibi ilkeler önemlidir.

  - Sağlık finansmanı: 

Sağlık hizmetlerinin maliyetlerinin nasıl karşılandığını belirleyen bir mekanizmadır. Sağlık finansmanında, sağlık harcamalarının kaynakları, dağılımı ve kullanımı ile ilgili kararlar alınır. Sağlık finansmanında, sağlık harcamalarının sürdürülebilirliği, etkinliği ve adaleti gibi kriterler dikkate alınır.
- Sağlık reformu, hem bireylerin hem de toplumun sağlığına ve refahına katkıda bulunur. Sağlık reformu ile şu faydalar elde edilebilir:

  - Sağlıklı bir nüfus: 

Sağlık reformu ile vatandaşların sağlıklı yaşam becerileri artar, hastalıkların önlenmesi ve erken teşhisi sağlanır, tedavi kalitesi ve sonuçları iyileşir. Böylece vatandaşların yaşam kalitesi ve beklentisi yükselir.

  - Ekonomik kalkınma: 

Sağlık reformu ile sağlık sektörünün verimliliği ve rekabet gücü artar, sağlık harcamalarının etkinliği ve sürdürülebilirliği sağlanır, sağlıklı işgücü üretimi ve istihdamı desteklenir. Böylece ekonomik büyüme ve kalkınma hızlanır.

  - Sosyal adalet: 

Sağlık reformu ile sağlık hizmetlerine erişimde eşitsizlikler azalır, sağlıksız yaşam koşulları ortadan kaldırılır, yoksullukla mücadele edilir. Böylece sosyal adalet ve dayanışma güçlenir.

Yapısal reformlardan Kamu maliyesi reformu 


Türkiye'nin kamu harcamalarını, gelirlerini ve borçlarını yönetme biçiminde önemli değişiklikler getiren bir süreçtir. Kamu maliyesi reformunun temel amaçları şunlardır:

  • - Kamu harcamalarının etkinliğini, verimliliğini ve hesap verebilirliğini artırmak
  • - Kamu gelirlerinin yeterliliğini, istikrarlılığını ve adaletini sağlamak
  • - Kamu borcunun sürdürülebilirliğini ve şeffaflığını güvence altına almak
  • - Bütçe sürecini katılımcı, stratejik ve sonuç odaklı hale getirmek
  • - Kamu örgütlenmesini yeniden yapılandırmak ve yönetişim kalitesini yükseltmek

Kamu maliyesi reformu

Türkiye ile Dünya Bankası arasında 1995 yılında imzalanan "Kamu Mali Yönetimi Projesi" anlaşması kapsamında başlatılmıştır. 
Bu proje ile Türkiye'de bütçe sürecindeki yasal ve yönetsel değişiklikler yapısal olarak tahlil edilmiştir. 
Reform süreci, 2000'li yıllarda Avrupa Birliği uyum süreci ile birlikte devam etmiştir. 
Reformun uygulanmasında karşılaşılan bazı zorluklar ve eksiklikler olmakla birlikte, Türkiye'nin kamu mali yönetiminde önemli ilerlemeler kaydettiği söylenebilir.

Yapısal reformlardan Kamu maliyesi reformu olarak hangi harcamalar gözden geçirilmeli


- Kamu maliyesi reformu, kamu harcamalarının etkinliğini, verimliliğini ve hesap verebilirliğini artırmayı amaçlayan bir yapısal reform türüdür.
Kamu maliyesi reformu kapsamında gözden geçirilmesi gereken harcamalar şunlardır:

  - Kamu personel harcamaları: 

Kamu personel sisteminin performansa dayalı, esnek ve şeffaf olması için gerekli düzenlemeler yapılmalıdır.

  - Sosyal güvenlik harcamaları: 

Sosyal güvenlik sisteminin mali sürdürülebilirliği, adaleti ve kapsayıcılığı için reform ihtiyacı bulunmaktadır.

  - Yatırım harcamaları: 

Kamu yatırımlarının planlanması, uygulanması ve izlenmesinde etkinlik, verimlilik ve katılımcılık sağlanmalıdır.

  - Transfer harcamaları: 

Transfer harcamalarının hedef kitleye ulaşması, gelir dağılımını iyileştirmesi ve kaynak israfını önlemesi için gözden geçirilmelidir.

Yapısal reformlardan Rekabet reformu için neler yapılmalıdır 


Yapısal reformlar, ekonominin potansiyel üretim seviyesini artırmayı amaçlayan uzun vadeli ve kapsamlı politika değişiklikleridir. Rekabet reformu ise piyasalarda rekabeti güçlendirmek ve tüketicilerin yararını artırmak için yapılan bir yapısal reformdur. Rekabet reformu için neler yapılmalıdır? İşte bazı öneriler:

- Rekabet kurumunun bağımsızlığı, yetkisi ve kapasitesi artırılmalıdır. 

Rekabet kurumu, piyasalarda rekabeti engelleyen veya bozan her türlü uygulamayı denetleyebilmeli, gerekli yaptırımları uygulayabilmeli ve rekabet kültürünü yaygınlaştırabilmelidir.

- Piyasalara giriş ve çıkış engelleri kaldırılmalıdır. 

Özellikle kamu iktisadi teşebbüsleri, devlet yardımları ve kamu alımları gibi alanlarda rekabetçi koşullar sağlanmalıdır. 
Kamu iktisadi teşebbüsleri özelleştirilmeli veya piyasa kurallarına uygun şekilde işletilmelidir. Devlet yardımları şeffaf, objektif ve rekabeti bozmayacak şekilde verilmelidir. Kamu alımları ise rekabetçi ihale yöntemleriyle yapılmalıdır.

- Sektörel düzenlemeler gözden geçirilmeli ve rekabeti artıracak şekilde yeniden tasarlanmalıdır. 

Özellikle telekomünikasyon, enerji, ulaştırma, bankacılık gibi stratejik sektörlerde rekabeti destekleyen düzenlemeler yapılmalıdır. 
Sektörel düzenleyici kurumların bağımsızlığı, yetkisi ve kapasitesi güçlendirilmelidir.

- Tüketicilerin hakları korunmalı ve bilinçlendirilmelidir. 

Tüketicilerin piyasalarda seçme, bilgilendirilme, temsil edilme, tazmin edilme gibi haklarına saygı gösterilmelidir. 
Tüketicilerin haklarını ihlal eden firmalara karşı etkin yaptırımlar uygulanmalıdır. 
Tüketicilerin piyasa koşullarını anlamalarına ve akıllı seçimler yapmalarına yardımcı olacak eğitim ve bilgilendirme faaliyetleri yapılmalıdır.

Yapısal reformlardan İhracat reformu için neler yapılmalıdır:


- İhracatın artırılması için ülke içinde tasarruf oranının yükseltilmesi ve ithalata bağımlı büyüme modelinden kurtulunması gerekir. 
Böylece cari açık sorunu çözülebilir.
- Enerji tasarrufu yaparak enerji ithalat faturasının azaltılması ve yerli kaynaklara yönelinmesi ihracatın rekabet gücünü artırabilir.
- Yapısal değişim sürecinde tarım, sanayi ve hizmet sektörlerinin katma değerli üretim yapmaları ve teknolojik yeniliklere uyum sağlamaları sağlanmalıdır.
- Ekonomik sistemdeki bozukluklar tespit edilerek en doğru reformların ne olacağı uzmanlarla tartışılmalı ve toplumsal mutabakat sağlanmalıdır .
- Vergi sistemi adaletli ve etkin bir şekilde düzenlenerek dolaysız vergilerin ağırlığı artırılmalı ve gelir dağılımını düzeltici etki yaratılmalıdır.

Yapısal reformlardan ithalat reformu için neler yapılmalıdır?


- İthalatın azaltılması için üretim kapasitesini ve verimliliğini artırmak gerekir. Böylece yerli malı tüketimi teşvik edilir ve dış ticaret açığı azalır.
- İthalatın maliyetini yükselten gümrük vergileri, KDV, ÖTV gibi dolaylı vergilerin düşürülmesi veya kaldırılması gerekir. Böylece ithalatın rekabet gücü artar ve tüketicilerin refahı yükselir.
- İthalatın kalitesini ve çeşitliliğini artırmak için teknolojik altyapıyı ve standartları geliştirmek gerekir. Böylece ithal edilen malların güvenliği, sağlığı ve çevreye uygunluğu sağlanır.
- İthalatın kolaylaştırılması için bürokratik engelleri ve işlemleri azaltmak gerekir. Böylece ithalat süresi ve maliyeti düşer ve ticaretin hızlanması sağlanır.
- İthalatın desteklenmesi için dış ticaret politikalarını ve anlaşmalarını iyileştirmek gerekir. Böylece ithalatçıların pazar erişimi, korunması ve teşviki artar.

Makale Türkiyenin sözde serbest piyasa kurallarını uygulayacağı veya devam edeceği varsayımı ile kaleme alınmış bir makale olup, sosyalist bir ekonomik politikayq yönelmesi durumunda tamamen geçerliliğini kaybedecek olan bir yazıdır, buna göre okunmasını tavsiye ederim

Ahmet Atam 

Yorum Gönder

Yorum Gönder

Yorumlarda lütfen saygılı olun