HÜRKUŞ:Yerli ve Milli

HÜRKUŞ:Yerli ve Milli


Yerli ve Milli Hürkuş Üretim Hikayesi:


26 Eylül 2013 tarihinde gerçekleşen Savunma Sanayii İcra Komitesi (SSİK) toplantısında, Hava Kuvvetleri Komutanlığının 15 yeni nesil temel eğitim uçağı ihtiyacını karşılamak amacıyla TUSAŞ ile HÜRKUŞ uçaklarının seri üretimini içeren teklife dayalı olarak sözleşme görüşmelerine başlanması kararlaştırıldı. 

Bu kararın ardından yapılan çalışmalar ve görüşmeler sonucunda 26 Aralık 2013 tarihinde HÜRKUŞ-B Sözleşmesi imzalandı. HÜRKUŞ, tandem oturma düzenine sahip, alçak kanatlı, tek motorlu, turboprop eğitim uçağıdır. 
Temel eğitimden savaş uçağına dönüşüme kadar tüm eğitim aşamalarında kullanılması ve zorlu operasyonlarda yakın hava desteği görevlerini yerine getirmesi için tasarlanmıştır. 
Ayrıca yeni nesil gelişmiş eğitim ve hafif taarruz uçağı olarak üstün performans sağlamak amacıyla üretilmiştir ve şu anda 15 adet uçağın üretimi tamamlanmıştır.

Hürkuş'un Doğuşu:


Hürkuş hikayesi, 2005 yılında Türk Hava Kuvvetleri'nin (TSK) temel eğitim uçağı ihtiyacını karşılamak için başlatılan bir proje ile başladı. TUSAŞ (Türk Havacılık ve Uzay Sanayii) tarafından geliştirilen Hürkuş, ilk uçuşunu 2009 yılında gerçekleştirdi.

Hürkuş TSK Envanterine Girişi:

Hürkuş, 2014 yılında TSK envanterine girmeye hak kazandı. 2017 yılında ilk seri üretim uçaklar teslim edildi ve o zamandan beri Türk pilotlarının eğitiminde aktif olarak kullanılıyor.

Üretilen Adet Sayısı:

2024 yılı itibariyle toplam 100'den fazla Hürkuş uçağı üretilmiştir. Bu uçakların bir kısmı TSK'ya teslim edilirken, bir kısmı da ihraç edilmiştir.

Hürkuş İhraç Edilen Ülkeler:

Hürkuş uçağı şu ana kadar Azerbaycan, Katar ve Pakistan'a ihraç edilmiştir. TUSAŞ, Hürkuş'u diğer ülkelere de pazarlamayı planlamaktadır.

Hürkuş'un bir üst versiyonu olan görev uçağı Şu anda, ilk ihracat Nijer Hava Kuvvetlerine yapıldı ve ardından Çad Hava Kuvvetlerine teslimatlar gerçekleştirildi. Görev Uçağı modelinde 1000 saatten fazla görev uçuşu gerçekleştirildi.

Hürkuş'un Önemi:

Hürkuş, Türkiye'nin ilk yerli ve milli temel eğitim uçağı olma özelliğini taşımaktadır. Bu sayede Türkiye, temel eğitim uçağı ihtiyacını dışarıdan karşılamak zorunda kalmamakta ve bu alanda önemli bir milli kazanım elde etmektedir.

Hürkuş'un Özellikleri:

  • Tek motorlu, iki koltuklu bir eğitim uçağıdır.
  • İleri düzey aviyonik sistemlere sahiptir.
  • Çeşitli tipte silahlar ve sensörlerle donatılabilir.
  • Hem askeri hem de sivil kullanım için uygundur.

Hürkuş'un Geleceği:

Hürkuş, Türk havacılık sanayisinin önemli bir ürünüdür ve önümüzdeki yıllarda da Türk pilotlarının eğitiminde ve çeşitli görevlerde kullanılmaya devam edecektir. TUSAŞ, Hürkuş'u geliştirmeye devam etmeyi ve daha da modernize edilmiş versiyonlarını üretmeyi planlamaktadır.




Kaynaklar:

0 Yorumlar

Yorumlarda lütfen saygılı olun