-->
zWZ3ZJ90R4zzhbql6NUZDSuEAK5vmsQ96TEJw5QR
Bookmark

İslam hukukunda zekat

İslam hukukunda zekat
İslam hukukunda zekat 

İslam hukukunda zekat kimlere nasıl verilir?


İslam hukukunda zekâtın kime verileceği konusu Kur'an-ı Kerim'de açık bir şekilde belirtilmiştir. Zekât, doğrudan Kur'an'da belirtilen 8 sınıfa dağıtılması gereken bir mali ibadettir ve genellikle doğrudan ihtiyaç sahiplerine verilmesi teşvik edilir. Ancak, zekâtın dağıtımında devletin rolü de tartışılmıştır. İşte detaylar: Zekâtın Verileceği 8 Sınıf (Tevbe Suresi, 9:60)

Kur'an-ı Kerim'e göre zekât şu 8 sınıfa verilir:


1. Fakirler (Fukara): Geliri temel ihtiyaçlarını karşılamayanlar.
2. Yoksullar (Miskinler): Fakirlerden daha zor durumda olanlar, tamamen geçim kaynağı olmayanlar.
3. Zekât toplayıcıları (Amilûn): Zekâtın toplanması ve dağıtılması için çalışan görevliler.
4. Kalpleri İslam’a ısındırılacak olanlar (Müellefe-i Kulub): Yeni Müslüman olanlar veya kalpleri İslam’a ısındırılmak istenenler.
5. Köleler (Rikab): Özgürlüklerini satın almak için yardım gereken köleler.
6. Borçlular (Garimîn): Borcunu ödeyemeyecek durumda olanlar.
7. Allah yolunda çalışanlar (Fî sebîlillah): Cihad, ilim öğrenme, İslam’ın yayılması gibi Allah rızası için yapılan faaliyetler.
8. Yolda kalanlar (İbnü's-sebil): Yolculuk sırasında parası biten ve memleketine dönemeyen kimseler.

İslam hukukunda zekat toplamada Devletin Rolü


İslam tarihinde zekâtın toplanması ve dağıtılmasında devletin rolü önemlidir.
Hz. Peygamber (sav) Dönemi: Peygamber Efendimiz, zekâtı organize bir şekilde toplamak ve dağıtmak için zekât memurları görevlendirmiştir. Bu, zekâtın devlet eliyle toplanabileceğine dair bir uygulamadır.
Halifeler Dönemi: Özellikle Hz. Ebu Bekir, zekât vermeyenlere karşı sert önlemler almış ve zekâtın devlet otoritesine ait bir mesele olduğunu vurgulamıştır.

Zekat Bireysel mi, Devlete mi?


1. Bireysel Olarak Verilmesi:

Zekât, Kur'an'da belirtilen sınıflara doğrudan bireyler tarafından da verilebilir. Eğer devlet, zekâtı organize etmiyorsa, Müslümanlar bu ibadeti doğrudan yerine getirebilir.
Zekâtın ihtiyaç sahiplerine bizzat ulaştırılması, genellikle daha sevap ve birebir yardım olarak değerlendirilir.

2. Devlet Eliyle Toplanması:

Eğer bir İslam devleti, zekâtı organize bir şekilde toplama ve dağıtma yetkisine sahipse, zekât devlet aracılığıyla da verilebilir.
Bu yöntem, sistematik bir şekilde zekâtın tüm ihtiyaç sahiplerine ulaşmasını sağlar. Ancak bu, devletin güvenilir ve adil bir sistem kurmasına bağlıdır.

Sonuç


Zekât, temelde ihtiyaç sahiplerine (fakirlere, miskinlere) verilmesi gereken bir ibadettir. Ancak, tarihsel uygulamalarda devletin zekâtı toplama ve dağıtma rolü önemli olmuştur. Günümüzde bireysel olarak doğrudan ihtiyaç sahiplerine vermek de, güvenilir kurumlar aracılığıyla zekâtı ulaştırmak da mümkündür. Önemli olan, zekâtın doğru kişilere ve belirtilen amaçlara uygun bir şekilde ulaşmasıdır.
Yorum Gönder

Yorum Gönder

Yorumlarda lütfen saygılı olun