Altay |
Altay tankına ne oldu, Liyakate değil sadakate göre iş yapıldığında ülkeler ve halklar neler kaybediyor.
Bu yazıyı, Türkiye'nin makus talihinin bir türlü kırılamaması siyasette adam kayırmanın ne denli maliyetler getirdiği ve getireceği, Altay tankının serüvenini baz alınarak anlatmaya çalıştım.
ALTAY TANKININ SERÜVENİ
Altay'ın hizmete girme süresi biraz karışmaya başladı
Proje de sapmalar oluştu. Daha önce 2019 yılları konuşulurken
Bugün 2025 ler hatta 2030 lar konuşulmaya başlandı. Başlangıcı aslında 1996 yılı, tank 200 projesidir
Alman leopar tank üreticisi ile müşterek bir üretim yapılacaktı, müzakereler sonucunda bir yere varılamadı ve rafa kalktı. Satın alma yoluna gidildi.
Halihazırda Türkiye'nin elinde 500 civarı leopar tankı bulunmaktadır. 2006 yılında hükümetin aldığı bir karar ile yerli tank için düğmeye basıldı
2008 yılında koç grubuna sözleşme imzalandı ve proje başladı
Otokar firması yurt dışı destek alarak Güney Kore ile iş birliğine gitti
Ve otokar Altay projesinde çok iyi bir iş çıkardı.2012 yılında prototip hazır hale geldi
2014 yılında ise Altay büyük ölçüde hazırdı
2016 yılında ise tamamen seri üretime hazır hale geldi
Ayrıca Tulpar adında Altay'ın bir alt versiyonu hazır hale getirildi
Otokar çok iyi bir iş çıkararak bütün testlerden geçti. Seri üretim aşamasına gelindi ...
Lakin 2016 da bir şeyler oldu
Devlet otokarın seri üretime başlaması yerine yeni bir ihale açtı
İhaleye otokar ,bmc ve fnss firmaları katıldı
Müzakere sürecinin sonunda Altay'ın seri üretimi bmc firmasına verildi
İhale bmc ye verilince soru işaretleri başladı
BMC bu kanuda teknik altyapıya sahip değildi
Öyle ki tankı üretecek ne bilgi birikimi ne parası nede fabrikası yoktu.
Prototipini üretip testlerden tam not alan otokar dururken hiç deneyimi, fabrikası ve dahi yeterli sermayesi ve altyapısı olmayan bmc ye verilmesi ile yerli tank hayali tabiri caizse siyasete kurban edildi ve üretimi çok uzun süre ertelenmiş oldu .
Otokar tank başına 13 milyon dolar
Bmc 9 milyon dolar fiyat verince
İhale bmc ye gitti.
Otokar'ın yapacağı tankın, leopar ve abrahams tankları ile rekabet edeceği söylenen Altay tankı, hiç tecrübesi olmayan İktidarın destekçisi bmc firmasına fiyat bahanesi ileri sürülerek ihale edildi
Sonra nemi oldu!
Para yok denilerek Katar'ın kapısı çalındı ve projeye ortak edildi
Fabrika yok denilerek Tank palet fabrikası nereyse bila bedel bmc katar ortaklığına devredildi.
Lakin.
Bu işi kotaramayacağını anlayan BMÇ teknoloji transferi için leopar üreticilerinden biri olan olan alman rain metal firması ile iş birliğine gitti. Orada da bambaşka bir pürüz çıktı.
Alman hükümeti teknoloji transferini yasaklayarak bu iş birliğini bitirdi. Şu anda bmc katar ortaklığı teknoloji transferi için arayış içerisinde.
Soru şu?
Bir yandaş firma daha ucuza üreteceğim diye ihaleyi alıyor
Ertesi gün size benim fabrikam yok bana bir fabrika verin diyor
Bir sonraki gün geliyor, benim yeterli sermayem yok diyor bana sermaye bulun diyor, para için Katar projeye ortak ediliyor.
Ticarette böyle bir şey yoktur.
İşin birde motor kısmı var
Önce Tümosan'a yerli motor üretmesi ihalesi verildi.
Olmadı.
Tümosan ihaleden çekildi.
Son durum şu?
Üç yıl önce yılan hikayesine döndürülen bu proje, Altay'ın prototipini veren firmaya ihale edilse idi;
Bugün Kuzey Irak'ta ve Suriye'de TSK kendi ürettiği tanklarını kullanıyor ve bu tankları ihraç ediyor vaziyette olabilecekti.
Liyakate değil, sadakate ve yandaşlığa prim verildiğinde ülke neler kaybediyor.
A.Atam
Proje de sapmalar oluştu. Daha önce 2019 yılları konuşulurken
Bugün 2025 ler hatta 2030 lar konuşulmaya başlandı. Başlangıcı aslında 1996 yılı, tank 200 projesidir
Alman leopar tank üreticisi ile müşterek bir üretim yapılacaktı, müzakereler sonucunda bir yere varılamadı ve rafa kalktı. Satın alma yoluna gidildi.
Halihazırda Türkiye'nin elinde 500 civarı leopar tankı bulunmaktadır. 2006 yılında hükümetin aldığı bir karar ile yerli tank için düğmeye basıldı
2008 yılında koç grubuna sözleşme imzalandı ve proje başladı
Otokar firması yurt dışı destek alarak Güney Kore ile iş birliğine gitti
Ve otokar Altay projesinde çok iyi bir iş çıkardı.2012 yılında prototip hazır hale geldi
2014 yılında ise Altay büyük ölçüde hazırdı
2016 yılında ise tamamen seri üretime hazır hale geldi
Ayrıca Tulpar adında Altay'ın bir alt versiyonu hazır hale getirildi
Otokar çok iyi bir iş çıkararak bütün testlerden geçti. Seri üretim aşamasına gelindi ...
Lakin 2016 da bir şeyler oldu
Devlet otokarın seri üretime başlaması yerine yeni bir ihale açtı
İhaleye otokar ,bmc ve fnss firmaları katıldı
Müzakere sürecinin sonunda Altay'ın seri üretimi bmc firmasına verildi
İhale bmc ye verilince soru işaretleri başladı
BMC bu kanuda teknik altyapıya sahip değildi
Öyle ki tankı üretecek ne bilgi birikimi ne parası nede fabrikası yoktu.
Prototipini üretip testlerden tam not alan otokar dururken hiç deneyimi, fabrikası ve dahi yeterli sermayesi ve altyapısı olmayan bmc ye verilmesi ile yerli tank hayali tabiri caizse siyasete kurban edildi ve üretimi çok uzun süre ertelenmiş oldu .
Otokar tank başına 13 milyon dolar
Bmc 9 milyon dolar fiyat verince
İhale bmc ye gitti.
Otokar'ın yapacağı tankın, leopar ve abrahams tankları ile rekabet edeceği söylenen Altay tankı, hiç tecrübesi olmayan İktidarın destekçisi bmc firmasına fiyat bahanesi ileri sürülerek ihale edildi
Sonra nemi oldu!
Para yok denilerek Katar'ın kapısı çalındı ve projeye ortak edildi
Fabrika yok denilerek Tank palet fabrikası nereyse bila bedel bmc katar ortaklığına devredildi.
Lakin.
Bu işi kotaramayacağını anlayan BMÇ teknoloji transferi için leopar üreticilerinden biri olan olan alman rain metal firması ile iş birliğine gitti. Orada da bambaşka bir pürüz çıktı.
Alman hükümeti teknoloji transferini yasaklayarak bu iş birliğini bitirdi. Şu anda bmc katar ortaklığı teknoloji transferi için arayış içerisinde.
Soru şu?
Bir yandaş firma daha ucuza üreteceğim diye ihaleyi alıyor
Ertesi gün size benim fabrikam yok bana bir fabrika verin diyor
Bir sonraki gün geliyor, benim yeterli sermayem yok diyor bana sermaye bulun diyor, para için Katar projeye ortak ediliyor.
Ticarette böyle bir şey yoktur.
İşin birde motor kısmı var
Önce Tümosan'a yerli motor üretmesi ihalesi verildi.
Olmadı.
Tümosan ihaleden çekildi.
Son durum şu?
Üç yıl önce yılan hikayesine döndürülen bu proje, Altay'ın prototipini veren firmaya ihale edilse idi;
Bugün Kuzey Irak'ta ve Suriye'de TSK kendi ürettiği tanklarını kullanıyor ve bu tankları ihraç ediyor vaziyette olabilecekti.
Liyakate değil, sadakate ve yandaşlığa prim verildiğinde ülke neler kaybediyor.
A.Atam
Yorum Gönder