Pantürkizm
Pantürkizm nedir, Avrupa'daki 20 yy başında milliyetçilik akımının ortaya çıkmasıyla dengeler değişir ortaya çıkan milli devletler tarihlerindeki kökenlerinin izlerini sürmeye başlar, milliyetçilik akımı başlar Avrupa'da.
Pantürkizm 19. Yüzyıl Osmanlısında , ayrılıkçı milliyetçi guruplara tepki olarak entelektüel düzeyde yayılmaya başlar, daha sonraları siyasal sosyal ve ideolojik boyut kazanan bir Türkçü akıma dönüşür , teorisyenleri Yusuf Akçura ve Gaspıralı İsmail'dir, Pantürkizm de dini motiflere yer verilmez, çatı Türklük dür
Pantürkizm 19. Yüzyıl Osmanlısında , ayrılıkçı milliyetçi guruplara tepki olarak entelektüel düzeyde yayılmaya başlar, daha sonraları siyasal sosyal ve ideolojik boyut kazanan bir Türkçü akıma dönüşür , teorisyenleri Yusuf Akçura ve Gaspıralı İsmail'dir, Pantürkizm de dini motiflere yer verilmez, çatı Türklük dür
Pantürkizm ve teşkilatı mahsusa
Pantürkizm veya Türk milliyetçiliği varlığımız için yaşamsaldır ve dahi hayatidir. Pantürkizm'i anlatırken ben bunu temel insani ihtiyaçtan güvenlikten doğan milliyetçilik olarak da nitelendirebilirim
Nazizm'in aksine, hiç bir zaman milliyetçiliğimiz bize kendimizi diğer uluslardan üstün hissetmeyi öğretmedi
Cumhuriyet Türkiye'sinde Türkçülük yegane ve yegane tercihtir
Ve atalarımızın aldığı kararın da çok ileri görüşlü olduğuna inanıyorum.
Nazizm'in aksine, hiç bir zaman milliyetçiliğimiz bize kendimizi diğer uluslardan üstün hissetmeyi öğretmedi
Cumhuriyet Türkiye'sinde Türkçülük yegane ve yegane tercihtir
Ve atalarımızın aldığı kararın da çok ileri görüşlü olduğuna inanıyorum.
Neden Pantürkizm
Daha geniş daha büyük kaynaklara erişim.
Anadolu, Batı ve Orta Asya'nın bir bölümünü kapsayan Türk dilini konuşuyoruz.
Kapımızı çalan daha büyük bir Pan-kürdizm ve Pan-arabizm'e tepki olarak Türk milletleriyle dayanışma oluşturmalıyız.
Pan-Kürdizm” veya gerçek “Pan-Arabizm
Pantürkizm'e dayatma yapamamalı,
Türkler tarih boyunca Kabileci Araplar ile inanç ortaklığı haricinde bir bağ kuramadı, kuramadı ve tarihin hiçbir döneminde ortak çıkarlar oluşmadı
İran ise zayıf idi ve Türkler arasında en büyük nifak olan mezhepçiliği körüklüyordu
Ama yakınımızda ortak çıkarlar kurabileceğimiz laik bir Azerbaycan vardı.
Bazı liderlerimizin mezhep ayrılığını öne sürmelerine rağmen
Ne yazık ki Türk dayanışmamız Orta Asya'da fazla ilgi görmedi.
Azerbaycan, Kafkas, Türk ve İran Türklerinin kültürlerinin bir kokteyliydi.
Biz de bu üçlüde sadece Türklüğü vurguladık.
Dünyada milliyetçilik, aydınlanma, modernite ve laiklik ile birlikte adım attı.
Pan-Türkizm ise Türk milletlerinin dayanışmasını, modernliği, laikliği ve batılılaşmayı savundu.
Osmanlı döneminde Pan-Türk aydınlarının çoğu eğitimlerini Sorbonne, München gibi Avrupa üniversitelerinde almışlardır.
Göçebe Türk kültürü, dini ve ataerkil İran veya Kafkas kültürüne göre modernite ve sekülerlikle az da olsa örtüşüyordu.
Göçebe Türkler için din, İslam'dan laikliğe kolayca “geçmemizi” sağlayacak bir öncelik değildi.
Ayrıca, göçebe İslam öncesi Türk kültüründe ataerkillik Kafkasya veya İran'daki kadar güçlü değildi, çünkü göçebe kültür erkek ve kadını ev işlerini paylaşmaya zorladı ve kadın biraz daha özgürdü.
Sonuç olarak ;
Azerbaycanlılar
Osmanlı Türkleri
Müslüman dünyasında ilk laik cumhuriyetleri kurdular.
Hatta kadınlara bazı Batı Avrupa ülkelerinden daha önce oy hakkı tanındı.
Anadolu, Batı ve Orta Asya'nın bir bölümünü kapsayan Türk dilini konuşuyoruz.
Kapımızı çalan daha büyük bir Pan-kürdizm ve Pan-arabizm'e tepki olarak Türk milletleriyle dayanışma oluşturmalıyız.
Pan-Kürdizm” veya gerçek “Pan-Arabizm
Pantürkizm'e dayatma yapamamalı,
Türkler tarih boyunca Kabileci Araplar ile inanç ortaklığı haricinde bir bağ kuramadı, kuramadı ve tarihin hiçbir döneminde ortak çıkarlar oluşmadı
İran ise zayıf idi ve Türkler arasında en büyük nifak olan mezhepçiliği körüklüyordu
Ama yakınımızda ortak çıkarlar kurabileceğimiz laik bir Azerbaycan vardı.
Bazı liderlerimizin mezhep ayrılığını öne sürmelerine rağmen
Ne yazık ki Türk dayanışmamız Orta Asya'da fazla ilgi görmedi.
Azerbaycan, Kafkas, Türk ve İran Türklerinin kültürlerinin bir kokteyliydi.
Biz de bu üçlüde sadece Türklüğü vurguladık.
Dünyada milliyetçilik, aydınlanma, modernite ve laiklik ile birlikte adım attı.
Pan-Türkizm ise Türk milletlerinin dayanışmasını, modernliği, laikliği ve batılılaşmayı savundu.
Osmanlı döneminde Pan-Türk aydınlarının çoğu eğitimlerini Sorbonne, München gibi Avrupa üniversitelerinde almışlardır.
Göçebe Türk kültürü, dini ve ataerkil İran veya Kafkas kültürüne göre modernite ve sekülerlikle az da olsa örtüşüyordu.
Göçebe Türkler için din, İslam'dan laikliğe kolayca “geçmemizi” sağlayacak bir öncelik değildi.
Ayrıca, göçebe İslam öncesi Türk kültüründe ataerkillik Kafkasya veya İran'daki kadar güçlü değildi, çünkü göçebe kültür erkek ve kadını ev işlerini paylaşmaya zorladı ve kadın biraz daha özgürdü.
Sonuç olarak ;
Azerbaycanlılar
Osmanlı Türkleri
Müslüman dünyasında ilk laik cumhuriyetleri kurdular.
Hatta kadınlara bazı Batı Avrupa ülkelerinden daha önce oy hakkı tanındı.
Bu arada “Pan-İranizm” Ahundzade gibi laik Azerbaycanlı aydınlar tarafından da geliştirilmiş, ancak ne Azerbaycan'da ne de İran'da fazla destek görememiştir.
Bugün Azerbaycan ve Türkiye, Orta Asya'nın “gerçek” Türk halklarından daha çok Pan-Türkizm'e bağlı kalmaktadır.
Pan-Türkizm bazen bağlamından koparılmış ve alınmış olmasına rağmen, laikliği, birbirleriyle kardeşçe ilişkileri sürdürmek hala etkilidir.
Bir millet, iki devlet” diyoruz ki
Bu çok doğru ve etkilidir.
Maalesef Tatarları bağımsızlığa giden yolda yarı yolda kaybettik.
Bu arada “Pan İranizm” Ahundzade gibi laik Azerbaycanlı aydınlar tarafından da geliştirilmiş, ancak ne Azerbaycan'da ne de İran'da fazla destek görememiştir.
Bugün Azerbaycan ve Türkiye, Orta Asya'nın “gerçek” Türk halklarından daha çok Pantürkizm'e bağlı kalmaktadır.
Pantürkizm genetikle ilgili değildir ve olamaz. Türkçe konuşan ülkeler karışık bir geçmişe sahiptir ve genetik açıdan benzerlik bulmak neredeyse imkansız olacaktır.
Günümüz Azerbaycanlıları ve Türk halkının DNA karışım testlerinde güçlü yerel bileşenleri var ve bizler gerçek Batı Asyalılarız.
Bugün gerek Türkiye'de ve gerekse Azerbaycan'da Pantürkistler ve muhalifleri var.
Pantürkizm, esas olarak Azerbaycan'ın batı bölgelerinde (Gence, Karabağ) ve laik insanlar arasında popülerdir.
Bu gün siyasal İslamcıların linçi altında ne kadar eziliyor olursa olsun, kendi topuklarına kurşun sıkarak bir daha iktidar yüzü göremeyecek olan siyasal İslam arenadan Ebediyyen çekiliyor gibi
Sonuç:
Pantürkizm, bağımsızlığımızı, laikliğimizi korumamıza ve Orta Asya ile ekonomik ve sosyo kültürel birliğimizi oluşturmamıza izin veren bir ideolojidir.
Yorum Gönder