![]() |
| Müzik Neden Haram Sayılır? |
İSLAM ALİMLERİNE GÖRE MÜZİK
🎵 Müzik Haram mı, Ruhun Gıdası mı? Kur’an Ne Diyor, Alimler Ne Düşünüyor?
Müziğin haram sayılmasına gerçekten Kur’an mı neden oluyor, yoksa yorum farkları mı? İslam alimlerinin müzik hakkındaki görüşlerine eleştirel bir sorgulama.Müzik kimi için bir kaçış kimileri için bir daha kimileri için müzik kulağını tıkadığı bir olgu kimin ruhunu onu açar ama işte o zaman konu dine gelirse ortalık bir anda da ısını verir.
Müzik haramdır der biri.
Yok canım ruhun gıdasıdır derdi diğeri.
Peki bu kadar tartışılan müzik dinlemek haram mı sorusuna kur'an-ı Kerim ne diyor gerçekten İslam müziğe karşı mı.
📖 Kur’an-ı Kerim’de müzik haram mı?
Aslında Kur'an'da müzik kelimesi geçmiyor evet yanlış duymadınız müzik kelimesi ya da çalgı aletiyle ilgili açık bir yasak Yok ama bazı kelimeler levhe hadis yani boş sözler anlamında Lokman suresi 6 ayette müzikle ilişkilendirilmiş.
''İnsanların kimi vardır ki Allah yolundan saptırmak için boş sözleri satın alır''.
Bazı müfessirler buradaki boş sözleri şarkı ve eğlence olarak anlamış bazıları ise Allah'ı unutturan her türlü boş uğraş diye açıklamış yani kısacası ayet müziğe değil amaçsızlığa gönderme yapıyor kur'an-ı Kerim'in temel mesajı şu.
Eğer seni Allah'tan uzaklaştırıyorsa o şeyi tehlikelidir müzik de bu kapsamda iyiye hizmet ediyorsa güzel kötüye hizmet ediyorsa zararlıdır.
🕌 Hadislerde müzik konusu.
Bazı hadislerde müzik aletlerinden olumsuz şekilde bahsedilir örneğin ümmetimden öyle kimseler çıkacak ki zina İpek içki ve çalgı aletlerini helal sayacaklar Buhari.
Bu hadis özellikle çalgı aletleri üzerinden müzik karşıtı görüşleri güçlendirmiştir ama aynı zamanda peygamber efendimizin bayramlarda düğünlerde veya savaşa gidenleri coşturmak için def çalınmasına izin verdiği sahih rivayetler de vardır.
Yani aynı dönemde hem yasaklanan hem de izin veren örnekler bulunur burada mesele niyettir eğer müzik şehveti arttıran isyana çağıran bir hale gelmişse elbette sakıncalıdır ama kalbi huzura götürüyorsa o zaman başka bambaşka bir anlam taşır.
⚖️ Alimlerin görüşü:
Aynı notaya farklı anlamlar. Tarih boyunca İslam alimleri iki farklı gruba ayrılmışlardır.
🎻 Müzik haramdır diyenler:
İbn-i Teymiye, İbni kayyım el Cevriye, el-bani, gibi alimler müziği insanı gaflete sokan şehveti kışkırtan bir araç olarak görür onlara göre müzik kalbi Allah'tan uzaklaştırıyorsa zehir gibidir sesi güzel ama etkisi yıpratıcıdır
🌹 Müzik helaldir, yeter ki faydalı olsun diyenler:
İmam Gazali, Muhammed Hamidullah, Yusuf el karadavi gibi alimlerse müziği niyetle değerlendirir, Gazali der ki, kalbi güzel ahlâka, Allah'a yönelten müzik mübahtır yani bir bakıma müziğin haramı da helali de vardır, tıpkı söz gibi der.
Tasavvufun penceresinden bakarsak Mevlana neyin sesinde Allah'ın çağrısını duyar, Yunus Emre ilahisini söylerken kalbiyle ibadet eder, semazen dönerken sadece bedeni değil ruhu da döner, tasavvufta müzik bir köprü gibidir, kul ile yaradan arasında, o yüzden mutasavvıflar için müzik yasak değil yakarıştır.
Sonuç olarak müzik yasak değil niyet sınavıdır,
Müzik bıçak gibidir, birinin elinde ekmek keser, diğerinin elinde can alır, aynı ses bir kulun gözyaşı olabilir, bir diğerinin günahına zemin.
İslam'ın ölçüsü basittir seni Allah'tan uzaklaştırıyorsa uzak dur, yaklaştırıyorsa dinle, Kur'an müziği haram kılmaz ama, insanın içildiğini boş eğlence sayar, kısacası mesela müzikte değil kalple bitiyor.
----
Neyin iniltisinde dert arayan,
Tanrı’yı bulmaz mı gözyaşlarında?
Bir harf düşer kalpten yankılanan,
Aşk dile gelir bazen sazlarda.
Kuş ötse günah mı, rüzgâr ağlasa,
Ya deniz çalsa mavi tınıları?
Ses yasaksa, susmak kutsalsa,
Kim anlatır kalbin sır duvarını?
Kudüm vurur semada Mevlâ derken,
Ney ağlar; aşkın nefesidir o ses.
Susturmak mı gerek her ezgiden,
Yoksa dinlemek mi Hakkı nefes nefes?
Ben duydum, kâinatın her zerresi,
Bir ilahi notadır varlıktan yana;
Haram değil, harf gibi mukaddes sesi,
Yeter ki gönül eğilmesin başka yana.
Ahmet ATAM



Yorum Gönder