Milli Savunma Bakanı Güler, 16/Kasıl 2023 günü "Altay Tankı" ile ilgili çalışmaların devam ettiğini belirterek, proje kapsamında toplam 250 tank üretileceğini ifade etti, Yerli motor üretilene kadar güç grubunun Güney Kore'den temin edileceğini aktaran Güler, "Güney Kore bize 85 tane veriyor. 165 tanesi de yerli güç grubuyla yapılacak." diye konuştu.
Altay tankı serüveni
Türkiye'nin Altay tankı serüveni Türkiye, kendi ana muharebe tankını üretmek için uzun yıllardır çalışmalar yürütüyor.Bu çalışmaların sonucunda ortaya çıkan Altay tankı, Türk savunma sanayisinin en önemli projelerinden biri olarak görülüyor.
Altay tankının serüveni, 2000 yılında başlayan ve 2023 yılında tamamlanması planlanan bir süreci kapsıyordu.
Bu yazıda, Altay tankının geliştirilmesine giden yolda yaşanan önemli aşamaları ve tankın dikkat çeken özelliklerini sizler için anlatacağız.
Tank 2000 projesi Altay tankının temelleri, Türk Silahlı Kuvvetleri (TSK) ve Savunma Sanayii Başkanlığı'nın (SSB) 2000 yılında açtığı Tank 2000 projesine dayanıyor.
Bu proje kapsamında, TSK'nın 2000'li yıllarda kullanacağı 250 adet modern tankın seçimi için bir ihale düzenlendi.
İhaleye, Fransa, Almanya, Amerika ve Ukrayna'dan dört farklı tank modeli katıldı.
Bunlar;
- M1A2 Abrams (ABD)
- Leopard 2A6EX (Almanya)
- Leclerc (Fransa) ve
- T-84 Yatağan (Ukrayna) idi.
Türk ana yüklenici adayları ise beş farklı firma idi.
Bunlar;
- ASMAŞ Ağır Sanayii Makineleri A.Ş.
- BMC Sanayii ve Ticaret A.Ş.
- FNSS Savunma Sistemleri A.Ş
- OTOKAR Otobüs Karoseri Sanayii A.Ş. ve
- ROKETSAN Roket Sanayii ve Ticaret A.Ş. idi.
Tank 2000 projesinde, teklif edilen tankların üç ayrı yerde deneme testlerine tabi tutulması planlandı.
Bu testler; Şereflikoçhisar'da atış testleri, Sarıkamış'ta soğuk ve kış şartlarına dayanıklılık testleri ve Kayseri'de motor çekme gücü testleri idi.
Testler altı ay sürdü ve en uygun görülen tank, ihalenin kazananı olarak seçilecekti.
Ancak testler sırasında bazı sorunlar yaşandı.
Örneğin, M1A2 Abrams tankının dizel motoru Avrupa ihalelerinde de uyum sorunu yaşadığı için teste katılamadı ve gaz türbinli M1A2 modeli ile devam edildi.
Ancak bu model de Şereflikoçhisar'daki atış testlerine iştirak edemedi.
Testlerin sonucunda, en iyi performans gösteren tankın Leopard 2A6EX olduğu belirlendi. Ancak bu tankın fiyatının diğerlerine göre çok yüksek olması nedeniyle ihale iptal edildi.
SSB, yerli savunma sanayisinin geliştirilmesine yönelik yeni bir strateji belirledi ve Türkiye'nin kendi ana muharebe tankını üretmesine karar verdi.
Altay Milli Tank Projesi
Altay Milli Tank Projesi, Tank 2000 projesinin iptal edilmesinin ardından 2005 yılında Altay Milli Tank Projesi'ni başlattı.
Bu proje kapsamında, Türkiye'nin ilk yerli ana muharebe tankını tasarlamak, geliştirmek, prototipini üretmek, test etmek ve kalifikasyonunu sağlamak için bir sözleşme imzalandı. Sözleşmenin ana yüklenicisi:
- OTOKAR Otobüs Karoseri Sanayii A.Ş., alt yüklenicileri ise
- ASELSAN A.Ş
- ROKETSAN Roket Sanayii ve Ticaret A.Ş
- MKEK Makina ve Kimya Endüstrisi Kurumu
- TÜBİTAK MAM Marmara Araştırma Merkezi ve
- TÜBİTAK BİLGEM Bilişim Teknolojileri Enstitüsü oldu.
Projenin danışmanlığını ise Güney Kore'nin Rotem firması üstlendi.
Altay tankının tasarım, geliştirme, prototip imalatı, test ve kalifikasyon aşamaları için 500 milyon dolar kaynak ayrıldı.
Yaklaşık 80 ay gibi bir zamanda kavramsal tasarım, detaylı tasarım ve prototip üretimi gerçekleştirildi.
Altay tankının prototipleri, OTOKAR'ın Sakarya'daki tesislerinde Türkiye'nin ilk yerli tank test merkezinde sürdürülen testlerden başarıyla geçti.
Altay tankının seri üretimi Altay tankının prototip aşamasının tamamlanmasının ardından, seri üretim için yeni bir ihale süreci başladı.
Bu ihale kapsamında, Altay tankının 250 adetlik ilk parti siparişi için bir sözleşme imzalanacaktı.
İhaleye katılan firmalar arasında:
- BMC Sanayii ve Ticaret A.Ş
- FNSS Savunma Sistemleri A.Ş. ve
- OTOKAR Otobüs Karoseri Sanayii A.Ş. vardı.
2018 yılında, ihaleyi BMC'nin kazandığı açıklandı.
BMC ile SSB arasında 3,5 milyar dolarlık bir sözleşme imzalandı.
Sözleşme kapsamında, BMC'nin Sakarya'daki Arifiye Yerleşkesi'nde Altay tanklarının seri üretimi gerçekleştirilecekti.
Seri üretim için ise yerli motor kullanılması planlanıyordu. Ancak bu konuda bazı gecikmeler yaşandı. Türkiye'nin yerli motor geliştirme çalışmaları devam ederken, Almanya'nın MTU firmasından motor tedarik etmek için görüşmeler yapıldı.
Ancak Almanya'nın ihracat lisansı vermemesi nedeniyle bu girişim başarısız oldu. Bunun üzerine Türkiye, Güney Kore'nin Hyundai Rotem firmasından motor tedarik etmek için anlaştı. Bu anlaşma kapsamında, Altay tanklarının ilk 40 adedi Hyundai Rotem'in motoruyla donatılacaktı.
Ancak bu süreçte de bazı sorunlar yaşandı.
Örneğin, Hyundai Rotem'in motorunun Alman MTU firmasının lisanslı ürünü olması nedeniyle Almanya'nın onayına ihtiyaç duyuldu.
Ayrıca Hyundai Rotem'in motorunun Altay tankına uyumlu olup olmadığı da test edilmek zorundaydı.
Bu sorunların çözülmesi için çalışmalar devam ederken, Türkiye'nin yerli motor geliştirme çalışmaları da hız kazandı.
SSB ile BMC arasında 2019 yılında bir sözleşme imzalandı ve BMC'nin yerli motoru Batu'yu geliştirmesi için çalışmalara başlandı.
Batu motorunun 2023 yılında tamamlanması ve Altay tanklarının seri üretiminde kullanılması planlanıyordu.
Savunma bakanı Yaşar gülerin bu günkü açıklamasına bakarsak yerli motor üretimi bir başka bahara kaldı.Gerek Altay tankının motoru için gerek Eurofighter Typhoon savaş uçağı için Almanya'nın kapısı tekrar çalınacak.
Parası ile satın aldığımız Leopar tanklarının kuzey Irak ve Suriye'de kullanılmasına izin vermeyen Almanya'nın cevabı ise çok büyük tavizler koparmazsa bugünde belli
Yorum Gönder