KENDİME YAZILARIM
Türkiye sosyolojisi siyaset ekonomi tarih felsefe ve genel kültür düzeyinde makaleler

Gazze'nin ekonomisi nasıl ayakta duruyor?

Gazze'nin geliri nereden geliyor? Uluslararası yardımlar sınırlı ihracattan. Gazze'nin başlıca ihracat ürünleri balık, çimento ve tekstil ürünleridir
Gazze'nin geliri nereden geliyor?


Gazze'nin geliri nereden geliyor?

Gazze, İsrail tarafından abluka altında olduğundan, gelirinin büyük bir kısmı uluslararası yardımlardan ve sınırlı ihracattan geliyor.

Uluslararası yardımlar, Gazze'nin en önemli gelir kaynağıdır. Birleşmiş Milletler Filistinli Mültecilere Yardım Kuruluşu (UNRWA), Gazze'deki mültecilere insani yardım sağlamak için en büyük kuruluştur. UNRWA, gıda, barınma, eğitim ve sağlık gibi temel ihtiyaçlar için insani yardım sağlar.

Sınırlı ihracat, Gazze'nin gelirinin bir diğer önemli kaynağıdır. Gazze'nin başlıca ihracat ürünleri arasında balık, çimento ve tekstil ürünleri yer alıyor. Ancak, İsrail ve Mısır'ın ablukası nedeniyle, Gazze'nin ihracatı kısıtlı kalmaktadır.

2022 yılında Gazze'nin geliri yaklaşık 1,5 milyar dolar olarak tahmin ediliyor. Bu gelirin yaklaşık 1,2 milyar doları uluslararası yardımlardan, 300 milyon doları ise sınırlı ihracattan geliyor.

Gazze'nin başlıca ihracat ürünleri şunlardır:

  • Balık
  • Çimento
  • Tekstil ürünleri
  • Kağıt ürünleri
  • Plastik ürünler
  • Gıda ürünleri

Gazze'nin ihracatı, İsrail ve Mısır'ın ablukası nedeniyle kısıtlı kalmaktadır. İsrail, Gazze'ye ihracatı kısıtlayarak, Gazze'nin ekonomisinin gelişmesini engellemeyi amaçlamaktadır. Mısır ise, Gazze'ye ihracatı kontrol ederek, Hamas'ın finansmanını engellemeyi amaçlamaktadır., Gazze'nin abluka altından çıkması, ekonomisinin gelişmesi için önemli bir adım olacaktır.

Gazze'de mülteci kamplarında kalanlar, geçimlerini sağlamak için çeşitli yöntemler kullanıyorlar. Bunlardan bazıları şunlardır:

  • İşgücü piyasasına katılım: Mülteciler, Gazze'de kısıtlı olsa da işgücü piyasasına katılabiliyorlar. Bu genellikle düşük ücretli, geçici işlerde oluyor.
  • Kendi işlerini kurma: Mülteciler, kendi işlerini kurarak geçimlerini sağlamaya çalışıyorlar. Bu genellikle küçük ölçekli işletmeler, dükkanlar veya atölyeler oluyor.
  • Aile ve akrabalardan yardım: Mülteciler, aile ve akrabalarından da maddi ve manevi yardım alabiliyorlar.
  • İnsani yardım: Gazze'de mültecilere yardım eden birçok uluslararası kuruluş var. Bu kuruluşlar, gıda, barınma, eğitim ve sağlık gibi temel ihtiyaçlar için insani yardım sağlıyor.

Gazze'de mültecilere yardım eden kuruluşlar şunlardır:

  • Birleşmiş Milletler Filistinli Mültecilere Yardım Kuruluşu (UNRWA): UNRWA, Gazze'deki mültecilere insani yardım sağlayan en büyük kuruluştur.
  • Avrupa Birliği (AB): AB, Gazze'deki mültecilere insani yardım ve kalkınma projeleri için finansman sağlıyor.
  • Amerika Birleşik Devletleri (ABD): ABD, Gazze'deki mültecilere insani yardım ve kalkınma projeleri için finansman sağlıyor.
  • Uluslararası Kızılhaç ve Kızılay Dernekleri Federasyonu (IFRC): IFRC, Gazze'deki mültecilere insani yardım sağlıyor.
  • Oxfam: Oxfam, Gazze'deki mültecilere insani yardım ve kalkınma projeleri yürütüyor.

Gazze'deki mültecilerin geçim koşulları oldukça zordur. İşsizlik oranı yüksek, yaşam koşulları kısıtlı ve insani yardıma olan ihtiyaç büyüktür. Mültecilere sağlanan insani yardım, onların temel ihtiyaçlarını karşılamada önemli bir rol oynamaktadır. 

Ancak, mültecilerin kalıcı olarak istihdam edilebilmeleri ve kendi geçimlerini sağlayabilmeleri için daha kapsamlı çözümler gereklidir.

Gazze'de yaşayan halkın gelir elde etmesi çok zor bir durumdur. Gazze Şeridi, İsrail tarafından uygulanan sıkı bir abluka altında olduğu için:

Gazze'deki insanlar dış dünya ile ticaret yapamaz, seyahat edemez ve yatırım alamazlar

Gazze'nin ekonomisi, ağırlıklı olarak tarım, balıkçılık, küçük ölçekli sanayi ve işçilikten oluşmaktadır. Ancak, bu sektörler de İsrail'in kısıtlamaları, saldırıları ve altyapı eksikliği nedeniyle büyük zarar görmektedir. Gazze'deki işsizlik oranı %50'nin üzerindedir ve yoksulluk oranı %80'dir¹.

Gazze'de yaşayan halkın hayatta kalması için yapılan yardımlar, çeşitli uluslararası kuruluşlar, devletler ve sivil toplum örgütleri tarafından sağlanmaktadır. Bu yardımların bir kısmı Refah Sınır Kapısı'ndan Gazze'ye girmekte, bir kısmı da tüneller aracılığıyla Mısır'dan Gazze'ye ulaştırılmaktadır. 

Gazze'ye Yardımların dağıtımını:

  • Filistin Kızılay'ı
  • Birleşmiş Milletler Filistinli Mültecilere Yardım Kuruluşu (UNRWA)
  • İHH İnsani Yardım Vakfı gibi kuruluşlar üstlenmektedir.

Bu kuruluşlar, Gazze'deki ihtiyaç sahiplerine gıda, sağlık, eğitim, barınma ve diğer temel hizmetleri sunmaktadır.


Kaynak:  

Gazze- Vikipedi. https://tr.wikipedia.org/wiki/Gazze.
Gazze’de ekonomik işgal de var | Ekonomi Haberleri- Yeni Şafak. https://www.yenisafak.com/ekonomi/gazzede-ekonomik-isgal-de-var-4567857.
İHH’nın Gazze’ye yardımları sürüyor- Yeni Akit. https://bing.com/search?q=Gazze+yard%c4%b1mlar%c4%b1.