Pantürkist Elitizm

Pantürkist elitizm,


Pantürkist elitizm, Türk milletinin ve kültürünün üstünlüğünü ve birliğini savunan bir ideolojidir. Pantürkist elitizm, Türklerin diğer milletlerden ayrıcalıklı olduğunu ve tüm Türk halklarının tek bir devlet altında toplanması gerektiğini iddia eder. 

Pantürkist Elitizm ne demektir?


Pantürkist elitizm, 19. ve 20. yüzyıllarda ortaya çıkmış ve Osmanlı İmparatorluğu, Rusya ve Sovyetler Birliği'nde yaşayan Türkler arasında yayılmıştır. 

Pantürkist elitizm, demokrasiye karşı çıkan ve sosyal Darwinizm'e dayanan bir doktrindir. 

Pantürkist elitizm, Türkçülük veya Türkizm olarak da bilinir.
Pantürkist elitizm, Türk Dil Kurumu'na göre "Türkçü" anlamına gelir. 
Pantürkist elitizm, Türkçülük akımı ve hareketi olarak tüm Türklerin bir arada dil, din ve vatan bağlılığı ile yaşam sürdürmelerini savunan bir fikirdir. 
Pantürkist elitizm, başka kültürlerden korunmak ve diğer milletler arasında kültür olarak kaybolmamak amacıyla oluşturulmuş fikir akımıdır, Pantürkist elitizm:

  • Yusuf Akçura
  • Ziya Gökalp
  • İsmail Gaspıralı
  • Ziya Paşa ve Süleyman Paşa gibi isimlerin önderliğinde .

Azerbaycan'da başlamış ve Türkiye, Orta Asya, Kafkasya ve Balkanlar'da etkili olmuştur. 
Pantürkist elitizm, Türkiye'nin milli kimliğini ve bağımsızlığını savunmuş, Türk tarihi, edebiyatı, sanatı ve folklorunu araştırmış ve geliştirmiş, Türk dili ve alfabesini yenilemiş ve yaygınlaştırmıştır. 
Pantürkist elitizm, Türkiye'nin diğer Türk devletleri ve halkları ile işbirliği ve dayanışma içinde olmasını istemiş, Türk dünyasının birliği için çeşitli projeler ve kuruluşlar geliştirmiştir. ².


Pantürkist elitizm, Türkiye'de ne kadar yaygındır?



Bu sorunun kesin bir istatistiksel cevabı yoktur. Ancak, Pantürkist elitizm, Türk milletinin ve kültürünün üstünlüğünü ve birliğini savunan bir ideolojidir. 
Pantürkist elitizm, Türklerin diğer milletlerden ayrıcalıklı olduğunu ve tüm Türk halklarının tek bir devlet altında toplanması gerektiğini iddia eder. 
Pantürkist elitizm, 19. ve 20. yüzyıllarda ortaya çıkmış ve Osmanlı İmparatorluğu, Rusya ve Sovyetler Birliği'nde yaşayan Türkler arasında yayılmıştır. 
Pantürkist elitizm, Türkçülük veya Türkizm olarak da bilinir. ¹²


Türkiye'de Pantürkist elitizm, 1908'de II. Meşrutiyet'in ilanından sonra Osmanlı İmparatorluğu'nda geniş yankı bulmuştur. 
İttihat ve Terakki yönetimi içinde Ziya Gökalp'in başını çektiği Türkçü-Turancı görüşler egemen olmuştur. Enver Paşa, 1918-1922'de, karışıklık içinde olan Orta Asya'da Turan fikrini canlandırmaya çalışırken öldürülmüştür. Cumhuriyet'in ilanından sonra Mustafa Kemal Atatürk milliyetçi konuşmalarda bulunmuş, Türkiye Cumhuriyeti banknotlarında ve pullarında bozkurt gibi Türklüğün sembollerini kullanmıştır. ²³


Buna karşın, hem Atatürk'ün hem İsmet İnönü'nün cumhurbaşkanlığı dönemlerinde Türkçü-Turancı örgütler (Türk Ocakları gibi) kapatılmış ve Türkçü düşünürler baskı altında tutulmuştur. Nihal Atsız'ın önderliğindeki Türkçü-Turancı hareket, İnönü'nün cumhurbaşkanlığı sırasında takibata uğramış, 1944'te örgüt üyeleri tutuklanarak ağır ceza mahkemelerinde yargılanmıştır. 
Yine de Türkçü-Turancı görüşler bugün hala Türkiye'de taraftar bulmaktadır.


Türkiye'de Pantürkist elitizm, siyasi, kültürel ve akademik alanda çeşitli şekillerde kendini göstermektedir. 
Bazı siyasi partiler, sivil toplum kuruluşları, medya organları ve internet siteleri Pantürkist elitizmin fikirlerini savunmakta ve yaymaktadır. 
Bazı sanatçılar, yazarlar, şairler ve müzisyenler Pantürkist elitizmin temalarını eserlerine yansıtmaktadır. 
Bazı araştırmacılar, tarihçiler, sosyologlar ve antropologlar Pantürkist elitizmin tezlerini destekleyen çalışmalar yapmaktadır. 
Bazı eğitim kurumları, öğrencilerine Pantürkist elitizmin değerlerini ve vizyonunu aşılamaktadır.


Türkiye'de Pantürkist elitizmin yaygınlığı, toplumun farklı kesimleri arasında değişkenlik göstermektedir. 
Bazı kesimler Pantürkist elitizmi milli bir gurur ve dayanışma kaynağı olarak görmekte, bazı kesimler Pantürkist elitizmi ırkçı ve şoven bir ideoloji olarak eleştirmekte, bazı kesimler ise Pantürkist elitizme ilgisiz veya kayıtsız kalmaktadır. 

Türkiye'de Pantürkist elitizmin toplumsal kabulü ve etkisi, siyasi, ekonomik, kültürel ve uluslararası gelişmelere bağlı olarak değişebilmektedir.



Pantürkist elitizmi eleştirenler, genellikle şu gruplara ayrılabilir:



- Demokratlar: 

Demokratlar, toplumun tüm kesimlerinin siyasi kararlara katılması gerektiğini savunan ve halk egemenliğine inanan bir siyasi görüştür. 
Demokratlar, pantürkist elitizmin, toplumun çoğunluğunu yok sayan, ırkçı ve baskıcı bir ideoloji olduğunu düşünürler. 
Demokratlar, pantürkist elitizmin, Türkiye'nin çok kültürlü, çok etnikli ve çok dinli yapısına uygun olmadığını, Türkiye'nin diğer ülkelerle barışçıl ilişkiler kurmasını engellediğini ve Türkiye'nin demokratikleşme sürecini aksattığını ileri sürerler.


- Kürtler: 

Kürtler, Türkiye'nin en büyük etnik azınlığıdır. Kürtler, pantürkist elitizmin, Türk milliyetçiliğine dayandığını ve Kürtlerin kültürel, dilsel ve siyasal haklarını tanımadığını iddia ederler. 
Kürtler, pantürkist elitizmin, Kürtlerin asimilasyonuna ve baskı altına alınmasına yol açtığını, Kürtlerin tarihi, kültürü ve kimliğini inkar ettiğini ve Kürtlerin Türkiye'nin eşit vatandaşları olarak kabul edilmesini engellediğini söylerler. ¹²


- Solcular: 

Solcular, toplumun eşitlik, adalet ve özgürlük temelinde düzenlenmesi gerektiğini savunan ve sosyalizm veya komünizm gibi ideolojileri benimseyen bir siyasi görüştür. 
Solcular, pantürkist elitizmin, toplumu sınıflara ayıran, sömürücü ve gerici bir ideoloji olduğunu düşünürler. 
Solcular, pantürkist elitizmin, toplumun ekonomik, sosyal ve kültürel sorunlarını çözmediğini, toplumun ilerlemesini ve kalkınmasını engellediğini ve toplumun emekçi kesimlerini ezdiğini belirtirler.


Pantürkist elitizm Türkiye'de yasal mıdır


Türkiye'de Pantürkist elitizmin, Anayasa'nın 2. maddesinde belirtilen "Türkiye Cumhuriyeti, toplumun huzuru, millî dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, başlangıçta belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, lâik ve sosyal bir hukuk Devletidir." ilkesiyle çeliştiğini söyleyenler de vardır.
Lakin:
Pantürkist elitizm Anayasa'nın 3. maddesinde belirtilen "Türkiye Devleti, ülkesi ve milletiyle bölünmez bir bütündür. Dili Türkçedir. Bayrağı, şekli kanununda belirtilen, beyaz ay yıldızlı al bayraktır. Millî marşı 'İstiklal Marşı'dır. Başkenti Ankara'dır." ilkesi de Pantürkist elitizmin Türk dünyasının birliği fikriyle de bu gün içi tam olarak uyumlu değildir.


Bununla birlikte, Türkiye'de Pantürkist elitizm, siyasi, kültürel ve akademik alanda çeşitli şekillerde kendini göstermektedir. 
Bazı siyasi partiler, sivil toplum kuruluşları, medya organları ve internet siteleri Pantürkist elitizmin fikirlerini savunmakta ve yaymaktadır. 
Bazı sanatçılar, yazarlar, şairler ve müzisyenler Pantürkist elitizmin temalarını eserlerine yansıtmaktadır. Bazı araştırmacılar, tarihçiler, sosyologlar ve antropologlar Pantürkist elitizmin tezlerini destekleyen çalışmalar yapmaktadır. Bazı eğitim kurumları, öğrencilerine Pantürkist elitizmin değerlerini ve vizyonunu aşılamaktadır. ²

Türkiye'de Pantürkist elitizm, yasal olarak yasaklanmış bir ideoloji değildir. 

 

Pantürkist elitizm, Türkiye'de ne kadar yaygındır?



Bu sorunun kesin bir istatistiksel cevabı yoktur. Ancak, Pantürkist elitizm, Türk milletinin ve kültürünün üstünlüğünü ve birliğini savunan bir ideolojidir. 
Pantürkist elitizm, Türklerin diğer milletlerden ayrıcalıklı olduğunu ve tüm Türk halklarının tek bir devlet altında toplanması gerektiğini iddia eder. 
Pantürkist elitizm, 19. ve 20. yüzyıllarda ortaya çıkmış ve Osmanlı İmparatorluğu, Rusya ve Sovyetler Birliği'nde yaşayan Türkler arasında yayılmıştır. 
 
Türkiye'de Pantürkist elitizm, 1908'de II. Meşrutiyet'in ilanından sonra Osmanlı İmparatorluğu'nda geniş yankı bulmuştur. 
İttihat ve Terakki yönetimi içinde Ziya Gökalp'in başını çektiği Türkçü-Turancı görüşler egemen olmuştur. 

Enver Paşa, 1918-1922'de, karışıklık içinde olan Orta Asya'da Turan fikrini canlandırmaya çalışırken öldürülmüştür. 

Cumhuriyet'in ilanından sonra Mustafa Kemal Atatürk milliyetçi konuşmalarda bulunmuş, Türkiye Cumhuriyeti banknotlarında ve pullarında bozkurt gibi Türklüğün sembollerini kullanmıştır. 


Buna karşın, hem Atatürk'ün hem İsmet İnönü'nün cumhurbaşkanlığı dönemlerinde Türkçü-Turancı örgütler (Türk Ocakları gibi) kapatılmış ve Türkçü düşünürler baskı altında tutulmuştur. Nihal Atsız'ın önderliğindeki Türkçü-Turancı hareket, İnönü'nün cumhurbaşkanlığı sırasında takibata uğramış, 1944'te örgüt üyeleri tutuklanarak ağır ceza mahkemelerinde yargılanmıştır. Yine de Türkçü-Turancı görüşler bugün hala Türkiye'de taraftar bulmaktadır.
 

Türkiye'de Pantürkist elitizmin yaygınlığı, toplumun farklı kesimleri arasında değişkenlik göstermektedir. Bazı kesimler Pantürkist elitizmi milli bir gurur ve dayanışma kaynağı olarak görmekte, bazı kesimler Pantürkist elitizmi ırkçı ve şoven bir ideoloji olarak eleştirmekte, bazı kesimler ise Pantürkist elitizme ilgisiz veya kayıtsız kalmaktadır. 

Türkiye'de Pantürkist elitizmin toplumsal kabulü ve etkisi, siyasi, ekonomik, kültürel ve uluslararası gelişmelere bağlı olarak değişebilmektedir.

Pantürkist Elitizm' in önündeki en büyük engel siyasallaştırılmış İslam mıdır?


Siyasal İslam, Türklerin tarihsel misyonunu engellemekte ve onları diğer İslam ülkelerine bağımlı kılmaktadır.  

Pantürkist Elitizm, Türk ulusunun tarihsel, kültürel ve üstünlüğünü savunan bir ideolojidir. Bu ideolojiye göre, Türkler diğer milletlerden daha yüksek bir medeniyet seviyesine ulaşmış ve dünya tarihinde önemli bir rol oynamışlardır. 

Pantürkist Elitizm, Türklerin birliğini, bağımsızlığını ve liderliğini sağlamak için siyasi, ekonomik ve askeri mücadele gerektirdiğini öne sürer.

Siyasallaştırılmış İslam ise, İslam dininin siyasi bir ideoloji olarak kullanılmasıdır. 
Bu yaklaşıma göre, İslam sadece bir inanç sistemi değil, aynı zamanda bir yaşam tarzı, bir hukuk sistemi ve bir devlet modelidir. 
Siyasallaştırılmış İslam, İslam'ın evrensel ve değişmez olduğunu, diğer din ve ideolojilerle uzlaşma olmadan uygulanması gerektiğini savunur.

Pantürkist Elitizm ile siyasallaştırılmış İslam arasında çeşitli çatışma noktaları vardır.


 Bunlardan bazıları şunlardır:

- Pantürkist Elitizm, Türk ulusunun ırksal ve kültürel kimliğine vurgu yaparken, siyasallaştırılmış İslam ulusalcılığı reddeder ve ümmet bilincini ön plana çıkarır.

- Pantürkist Elitizm, Türklerin diğer milletlerden üstün olduğunu iddia ederken, siyasallaştırılmış İslam bütün Müslümanları eşit kabul eder ve ırkçılığı yasaklar.

- Pantürkist Elitizm, Türklerin kendi çıkarları doğrultusunda hareket etmesini savunurken, siyasallaştırılmış İslam Allah'ın emirlerine uyulmasını ister ve insan iradesini sınırlar.

- Pantürkist Elitizm, Türklerin modernleşme ve gelişme sürecine katılmasını desteklerken, siyasallaştırılmış İslam geleneksel değerleri korumayı ve Batı'ya karşı durmayı önerir.

Bu nedenle, Pantürkist Elitizm ile siyasallaştırılmış İslam arasında ciddi bir uyumsuzluk vardır. Bu uyumsuzluk, Pantürkist Elitizm'in önündeki en büyük engellerden biridir. Pantürkist Elitizm'in siyasallaştırılmış İslam'ın etkisinden kurtulması ve Türk ulusunun gerçek çıkarlarını savunması gerekmektedir.

Kaynak:
(1) Anti-elitizmin temel arzusu nedir? - Gazete Duvar. https://www.gazeteduvar.com.tr/anti-elitizmin-temel-arzusu-nedir-makale-1509685.
(2) JÖN TÜRKLER VE SİYASAL ELİTİZM: AHMET RIZA BEY ... - DergiPark. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/774950.
(3) muhafazakârdüıünce yşl:16 - sayş:57 temmuz-aralşk 2019 TÜRK SİYASİ .... https://openaccess.ihu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12154/1407/Aslan.%20A..pdf?sequence=1.

0 Yorumlar

Yorumlarda lütfen saygılı olun