-->
zWZ3ZJ90R4zzhbql6NUZDSuEAK5vmsQ96TEJw5QR
Bookmark

Kürt Sorununa Kalıcı Çözüm: Federasyon Mu?

 

Kürt Sorununa Kalıcı Çözüm: Federasyon Mu?
Kürt Sorununa Kalıcı Çözüm: Federasyon Mu? 

Orta Doğu'da Değişen Dinamikler ve Türkiye'nin Kürt Politikası

Bazı yazarlar ve siyasetçiler, Türkiye bugünkü yapısı ile artık devam edemez, Türkiye ya büyüyecek yada küçülecek söylemini üstü kapalı bir biçimde dillendirmektedirler, büyümeden kasıtları, Türkiyenin Irakın kuzeyi ve Suriye'deki kürt bölgeleri ile bir federasyon çatısı altında birleşmek, küçülmeden kasıt ise, ülkenin Güneydoğusundan bir kısım vilayetleri batı emperyalizmi tarafından desteklenen büyük Kürdistan adı ile oluşturulacak yapıya terk etmek, bu yazımda, olası bir federasyonun Türkiye ve bölge ülkeleri nezdindekini ele alacağım.

Orta Doğu'da yaşanan hızlı demografik ve siyasi değişimler, bölgedeki tüm aktörlerin yeni stratejiler geliştirmelerine neden oluyor. Türkiye'nin, Kuzey Irak ve Suriye'nin kuzeyindeki Kürt bölgeleriyle federatif bir yapı kurma fikri, bu bağlamda sıkça tartışılan bir konu. Bu senaryonun bölgedeki Kürt sorununa ve Türkiye'nin demokratikleşmesine etkileri, hem olumlu hem de olumsuz yönleriyle değerlendirilmelidir.

Olumlu Olanaklar

  • Kürt Sorununun Barışçıl Çözümü: Federatif bir yapı, Kürtlerin siyasi haklarını daha geniş bir çerçevede kullanmalarına olanak tanıyabilir ve böylece uzun yıllardır süregelen çatışmaların sona ermesine katkı sağlayabilir.
  • Bölgesel İstikrar: Federasyon, bölgesel istikrarı güçlendirebilir ve yeni çatışma noktalarının ortaya çıkmasını engelleyebilir.
  • Türkiye'nin Uluslararası İmajı: Bu adım, Türkiye'nin demokratik kimliğini güçlendirebilir ve uluslararası alanda daha saygın bir konuma gelmesine yardımcı olabilir.
  • Ekonomik Kalkınma: Federasyon, bölgenin ekonomik potansiyelini artırabilir ve yeni iş imkanları yaratabilir.

Olumsuz Riskler

  • Bölünme Korkusu: Türkiye'de bazı kesimler, federasyonun ülkenin bölünmesine yol açabileceği endişesi taşımaktadır.
  • Komşu Ülkelerle Gerginlik: Özellikle Türkiye'nin güney sınırında bulunan Suriye ve Irak ile yeni sorunlar ortaya çıkabilir.buna İran'ı da ekleyebilirsiniz.
  • İç Siyasette Karışıklık: Federasyon süreci, Türkiye'nin iç siyasetini olumsuz etkileyebilir ve siyasi istikrarsızlığa neden olabilir.
  • Kürtlerin İçindeki Ayrılıklar: Federasyonun içeriği ve sınırları konusunda Kürtler arasında farklı görüşler olabilir.

Uluslararası Destek ve Karşı Çıkışlar

  • Destekleyen Ülkeler: Batılı ülkeler genel olarak Türkiye'nin demokratikleşmesi ve bölgesel istikrarın sağlanması yönünde adımlar atmasını desteklerler. Ayrıca, bazı Avrupa ülkelerinde yaşayan Kürt diasporası da bu tür bir çözümü destekleyebilir.
  • Karşı Çıkan Ülkeler: Türkiye'nin komşuları olan Irak, İran ve Suriye, böylesine bir gelişmeyi kendi güvenlik çıkarlarına aykırı bulabilir ve karşı çıkabilirler. Ayrıca, bölgede etki alanı kurmaya çalışan bazı büyük güçler de bu süreci kendi çıkarları doğrultusunda manipüle etmeye çalışabilirler.

Sonuç

Türkiye'nin Kuzey Irak ve Suriye'nin kuzeyindeki Kürt bölgeleriyle federatif bir yapı kurma fikri, hem büyük fırsatlar hem de önemli riskler içermektedir. Bu adımın başarısı, birçok faktöre bağlıdır. Bunlar arasında, Türkiye'nin iç siyaseti, bölgesel güç dengeleri, uluslararası destek ve Kürtlerin kendi aralarındaki birlik gibi faktörler sayılabilir.

Özetle, bu kadar karmaşık bir konuda kesin bir yargıya varmak zordur. Ancak, Türkiye'nin Kürt sorununu çözmek için yapacağı her türlü samimi çaba, hem Türkiye hem de bölge için olumlu sonuçlar doğurabilir.

Türkiye, Irak ve Suriye'deki Kürt Bölgeleriyle Olası Federasyonun İçeriği ve Kalıcı Barış

Türkiye, Irak ve Suriye'deki Kürt bölgeleriyle federatif bir yapı kurma fikri, bölgedeki uzun süredir devam eden çatışmalara kalıcı bir çözüm arayışında sıkça gündeme gelen bir konu. Böyle bir federasyonun içeriği, bölgede kalıcı bir barış sağlamak için dikkatle şekillendirilmelidir.

Olası Bir Federasyonun İçeriği:

  • Siyasi Yapı:
    • Eşit Temsil: Federasyon içinde tüm etnik ve dini grupların eşit temsil edildiği demokratik bir sistem.
    • Özerklik Düzeyi: Her bölgenin kendine özgü kültürel ve siyasi haklarını koruyacağı, ancak merkezi hükümetin belirli konularda yetkili olduğu bir yapı .
    • Güç Paylaşımı: Yürütme, yasama ve yargı güçleri arasında denge kurularak, hiçbir grubun diğerine baskın çıkmasının önüne geçilebilmesi.
  • Ekonomik Yapı:
    • Kaynakların Adil Dağılımı: Bölgedeki doğal kaynakların adil bir şekilde paylaştırılması ve gelirlerin eşit dağıtılması.
    • Ekonomik Kalkınma: Tüm bölgelerin ekonomik olarak gelişmesi için ortak yatırımlar yapılması ve altyapı projeleri hayata geçirilmesi.
  • Güvenlik Yapısı:
    • Ortak Güvenlik Güçleri: Federasyonun güvenliği için ortak bir güvenlik gücü oluşturulması ve bu gücün tüm bölgelerden temsilcilerle yönetilmesi .
    • Silah Kontrolü: Silah trafiği kontrol altına alınması ve yasa dışı silahlanmanın önüne geçilmesi.
  • Kültürel Yapı:
    • Kültürel Hakların Korunması: Tüm etnik ve dini grupların kendi kültürlerini özgürce yaşamasına izin verilmesi ve kültürel çeşitliliğin teşvik edilmesi.
    • Eğitim: Eğitim sisteminde çokkültürlülük ilkesi benimsenmesi ve tüm öğrencilerin kendi ana dillerinde eğitim görme hakkı tanınması.

Kalıcı Barış İçin Gerekli Koşullar:

  • Güvenin Yeniden Kurulması: Uzun yıllar süren çatışmalar nedeniyle zarar gören güvenin yeniden tesis edilmesi için samimi adımlar atılması.
  • Diyalog ve İşbirliği: Tüm tarafların eşit şartlarda bir araya gelerek sorunlarını diyalog yoluyla çözmelerinin sağlanması.
  • Uluslararası Toplumun Desteği: Federasyonun kurulması ve sürdürülmesi için uluslararası toplumun siyasi ve ekonomik desteğinin sağlanması.  
  • Adaletin Sağlanması: Geçmişte yaşanan insan hakları ihlalleri için adaletin sağlanması ve mağdurların tazmin edilmesi.

Özetle, Türkiye, Irak ve Suriye'deki Kürt bölgeleriyle kurulacak bir federasyonun başarılı olması için tüm tarafların eşit haklara sahip olduğu, demokratik, adil ve şeffaf bir sistemin oluşturulması gerekmektedir. Bu sayede bölgede kalıcı bir barış sağlanabilir ve bölgedeki halkların refah seviyesi yükseltilebilir.

Bu konuda dikkat edilmesi gereken diğer önemli noktalar:

  • Sınır Sorunu: Federasyonun sınırları net bir şekilde belirlenmeli ve tüm taraflarca kabul edilmelidir.
  • Enerji Kaynakları: Bölgedeki petrol ve doğal gaz gibi enerji kaynaklarının paylaşımı konusunda adil bir anlaşma sağlanmalıdır.
  • Terörle Mücadele: Bölgede faaliyet gösteren terör örgütleriyle mücadele konusunda ortak bir strateji geliştirilmelidir.

Sonuç olarak, Çiftçide evlat acısı yılanda kuyruk acısı, emperyalistlerde bölgenin enerji kaynaklarına el koyma hırsı varken böylesi bir federasyona gitmek pek mümkün görülmüyor, makaleyi bir fikir oluşturması temelinde yazdım, böyle bir federasyonun kurulması kolay bir süreç olmayacak ve birçok zorlukla karşılaşılacaktır. Ancak, bölgedeki sorunlara kalıcı bir çözüm bulunması içinde bazı adımların atılması kaçınılmazdır.

Bazı stratejistler İsrail'in büyümesinin önüne geçmenin yolunun Kürtlerle federasyondan geçtiğini belirtmekte ve İsrail'in enerji ve su havzalarına erişiminin önüne geçilmesini söylemektedirler.

Sn Bahçeli çok ciddi bir çıkış yapmış, Abdullah Öcalan mecliste konuşarak silah bırakma çağrısı yapsın demiş, yeni bir açılım sürecinin dillendirilmesi ile cin şişeden çıkmıştır, Hepside birbirinden zorlu ve sıkıntılı, Üç seçenek vardır bu saatten sonra, vur kurtul, ver kurtul, al kurtul. bölge halkı ve Türkiye önümüzdeki yıllarda bu üç seçenek üzerinden çok zor ve sıkıntılı bir süreç sonunda bir karara varmaya zorlanacak gibi görünüyor..

Ahmet ATAM

Yorum Gönder

Yorum Gönder

Yorumlarda lütfen saygılı olun