GUMARI TÜRKÜSÜ VE HİKAYESİ

Kütahya türkü hikayeleri. Gumarı türküsü ve hikayesi


 Kütahya türkü hikayeleri. 

Gumarı türküsü ve hikayesi Kütahya, zengin bir kültürel mirasa sahip olup, halk türküleri de bu mirasın önemli bir parçasıdır. Kütahya halk türküleri, genellikle aşk, hasret, gurbet, kahramanlık, doğa ve sosyal hayat gibi temaları işler. Kütahya halk türküleri, hem sözleri hem de ezgileriyle duygu ve düşünceleri ifade etmenin güzel bir yoludur.

Anonim halk edebiyatı örnekleri içinde bilhassa türküler, o devrin sosyal yaşayış, seviye, zevk, anane ve birtakım insan ihtiraslarını apaçık ortaya koyan en değerli eserleridir.

Olayların peşi sıra meydana geldikleri gibi , tesir müddetini zamanın akımına bırakırlar, dilden dile, ufak tefek ayrıntılarla söylenenler bile gene bu değişimleri ile de dil yönünden bize yararlı olurlar.
Seneler geçtiği halde orijinal güfte ve melodisini kaybetmeyen pek çok türkümüz vardır, işte bu türkülerimizden bir örnek ;

Gumarı türküsünün öyküsü şöyledir


O zamanlarda, Kütahya eşrafından birisi (Kamil) karısının üstüne başka bir kadınla münasebet kurar.
Etrafından herkes karısına, kocasının kendisini aldattığından bahseder.
Kadın (Şamlı Kızı) kocasına çok bağlı olduğu ve böyle bir duruma ihtimal vermediği için inanmak istemez.
Birgün, birkaç kadın, gizlice karısına durumu pencereden gösterirler.
Şamlı kızı , çok sevdiği Kamil i (Kiraz) isimli kadınla beraber görünce baygınlıklar geçirir.

Nihayet bu olaya çok içerleyen kadın tarafı, kocasına GUMARI Köyü yolunda tuzak kurarak sol böğründen kurşunla yaralarlar.
İşte o zaman bu olay dolayısıyla yakılan türkü Kütahya 'da halen sevilerek söylenen türkülerdendir.


GUMARIYA İNE ÇIKA
 
Gumarıya ine çıka yol sandım
Ayağıma diken battı gül sandım
El kızını ben kendime yar sandım.

Ört anam yosmamı boylu boyunca
Ellemen uyusun günler doğunca


Gumarıya varsa gele yoruldum
Kurşun geldi sol böğrümden vuruldum
Vuruldum da cümle aleme duyuldum

Ört anam yosmamı boylu boyunca
Ellemen uyusun günler doğunca

Karyolada gürül çarşaf yayılır
Şamlı kızı odalarda bayılır
Deli müdür noldum diye sarılır

Ört anam yosmamı boylu boyunca
Ellemen uyusun günler doğunca

Bir taş attım pencereye tık dedi
Gambır garı Kiraz evde yok dedi
İnanmazsan çık yukarıya bak dedi

Ört anam yosmamı boylu boyunca
Ellemen uyusun günler doğunca.

Uzun olur Gumarı 'nın çamları
Sel gibi akıyor kel kamil 'in kanları
Ko beklesin Gumar' lı oğlan damları

Ört anam yosmamı boylu boyunca
Ellemen uyusun günler doğunca.

Kütahyalı ses ve saz sanatçısı Zeynel Sağ yorumluyor

 


Kaynak ; Kütahya türküleri ateşte açan çiçekler

0 Yorumlar

Yorumlarda lütfen saygılı olun