PLATON İDEALAR KURAMI NEDİR

 

Platon'un İdealar Kuramı
Platon'un İdealar Kuramı



Platon'un İdealar Kuramı, Antik Yunan felsefesinin en önemli katkılarından biridir. Platon'a göre, varlık iki ayrı düzeyde ele alınmalıdır: İdealar dünyası ve duyular dünyası.

İdealar ve duyular dünyası


İdealar düntası her şeyin mükemmel, değişmez ve ezeli olduğu bir gerçeklik alanıdır.
Duyular dünyası ise, ideaların soluk ve bozuk kopyalarının algılandığı bir yanılsama alanıdır. Platon, bu kuramını mağara metaforuyla anlatmıştır. 

Mağarada zincirlenmiş insanlar, sadece duvarlara yansıyan gölgeleri görebilmektedir. 
Bu gölgeler, ideaların yansımalarından başka bir şey değildir. 
Ancak mağaradan çıkabilen bir kişi, güneşin ışığını görerek ideaların gerçekliğini kavrayabilir. Platon'un İdealar Kuramı, felsefenin varlık, bilgi, ahlak ve siyaset gibi temel sorunlarına yeni bir bakış açısı getirmiştir. 
Ayrıca Pythagorasçılık, Aristotelesçilik ve İslam felsefesi gibi akımları da etkilemiştir.

Platon'a göre, idealar her türlü nesne ve kavram için geçerlidir. 
Örneğin, bir masa idea'sı vardır ve bu idea bütün masaların ortak özüdür. 
Aynı şekilde güzellik idea'sı vardır ve bu idea bütün güzel şeylerin kaynağıdır. 
Platon'un en ünlü idea'sı ise İyi'dir. 
İyi idea'sı bütün ideaların en yücesi ve en kapsamlısıdır. 
Bütün idealar İyi'den türemiş ve ona bağlıdır.

Platon iyi ideası


Platon'un İyi idea'sı onun en ünlü ve en tartışmalı idea'sıdır. 
Platon'a göre İyi idea'sı bütün ideaların en yücesi ve en kapsamlısıdır. 
Bütün idealar İyi'den türemiş ve ona bağlıdır. 
İyi idea'sı hem bilginin hem de varlığın kaynağıdır. 
İyi idea'sının kendisi görülemez veya açıklanamaz ama bütün bilinenlere hakikat ve bilene bilme gücü verendir. 
İyi idea'sının güneşle benzetilmesi de onun bilgi ve varlık alanlarında merkezi bir rol oynadığını gösterir. 

Platon'un İyi idea'sı, ahlak ve siyaset felsefesinde de önemli bir yere sahiptir. 
Platon'a göre, insanın en yüksek amacı İyi'ye ulaşmaktır. 
İyi'ye ulaşmak için ise insanın ruhunu eğitmesi ve arındırması gerekir. 
Ruhun eğitimi, ideaları kavramayı sağlayan diyalektik yöntemle gerçekleşir. 
Ruhun arınması ise, duyular dünyasının aldatıcı zevklerinden uzak durarak, idealar dünyasının güzelliklerine yönelmeyi gerektirir. 

Platon'un ideal devlet modeli de İyi idea'sına dayanır. 
Platon'a göre, ideal devlet, İyi idea'sını en iyi yansıtan devlettir. 
Bu devlette, yöneticiler filozof-kral adı verilen kişilerdir. 
Filozof-krallar, ideaları kavramış ve İyi'ye ulaşmış olanlardır. 
Onlar, adaleti sağlamak ve halkı eğitmek için çalışırlar. 

Platon'un İyi idea'sı, hem felsefe tarihi hem de Batı kültürü açısından büyük bir etki yaratmıştır. Platon'un öğrencisi Aristoteles'ten başlayarak, pek çok filozof ve düşünür Platon'un İyi idea'sını eleştirmiş, yorumlamış veya geliştirmişlerdir. 
Özellikle Hristiyanlık ve İslam felsefesinde Platon'un İyi idea'sının Tanrı ile ilişkilendirilmesi önemli bir tartışma konusu olmuştur.

Platon'un İdealar Kuramına eleştiriler


Platon'un İdealar Kuramı, aynı zamanda birçok eleştiriye de maruz kalmıştır. 
Bu eleştirilerin başında Aristoteles'in yaptığı gelir. 
Aristoteles, Platon'un idealarını soyut ve gerçek dışı bulmuş ve onları reddetmiştir. Aristoteles'e göre, idealar nesnelerden ayrı değil, onların içindedir. 

Nesnelerin özü ve biçimi arasında bir ayrım yapmıştır. 
Özü nesnenin ne olduğunu belirleyen ilkedir. 
Biçimi ise nesnenin nasıl olduğunu gösteren şeklidir. 
Aristoteles'e göre, bilgi özleri kavramakla elde edilir. 
Ayrıca Aristoteles, Platon'un idealarının sayısını ve sınıflandırmasını da sorunlu bulmuştur. Platon'un idealarının sayısının neye göre belirlendiğini ve hangi idea'nın hangi nesneye karşılık geldiğini açıklayamadığını ileri sürmüştür. 

Aristoteles'in yanı sıra materyalizm , determinizm ve pozitivizm gibi akımlar da Platon'un idealar kuramını eleştirmişlerdir. 
Bu akımlara göre, varlık maddeden ibarettir ve maddenin ezeli olduğunu savunurlar. 
Duyular dünyasının yanılsama olduğunu iddia eden Platon'a karşı çıkarak, gerçekliğin üç boyutlu evrenle sınırlı olduğunu savunurlar.

İslam düşünürleri Platon'un İdealar Kuramına nasıl yaklaşmışlardır, idealar kuramına eleştirileri nelerdir


İslam düşünürleri Platon'un İdealar Kuramına farklı şekillerde yaklaşmışlardır. 
Bazıları Platon'un kuramını benimsemiş ve geliştirmiş, bazıları ise eleştirmiş ve reddetmiştir. İdealar Kuramına göre, varlık iki ayrı düzeyde gerçekleşir: 
İdealar dünyası ve görüngüler dünyası. 
İdealar dünyası, her şeyin mükemmel, değişmez ve saf olduğu bir alandır. 
Görüngüler dünyası ise beş duyu ile algılanan, değişken ve eksik olan bir alandır. 
Platon'a göre, gerçek bilgi ancak idealar dünyasına ulaşarak elde edilebilir.

İslam düşünürlerinden Farabi, İbn Sina ve İbn Rüşd gibi isimler Platon'un İdealar Kuramını kabul etmiş ve onu İslami bir çerçeveye oturtmaya çalışmışlardır. 
Onlara göre, idealar Tanrı'nın akıllarında var olan ezeli ve ebedi ilkelere karşılık gelir. 
Tanrı'nın akılları aracılığıyla yarattığı evren ise ideaların görüngüsel yansımalarından ibarettir. Bu düşünürler, ideaların varlığını sudur teorisi ile açıklamışlardır. 
Sudur teorisi, kainatın bir İlk Neden'den kaynaklandığını ve onun akıl zinciri aracılığıyla sudur ettiğini savunur.
İslam düşünürlerinden Gazali, İbn Teymiyye ve İbn Haldun gibi isimler ise Platon'un İdealar Kuramını eleştirmiş ve reddetmiştir. 
Onlara göre, idealar var olmayan soyut kavramlardır. 
Var olan tek gerçeklik Tanrı'dır. 
Tanrı'nın yarattığı evren ise onun iradesine bağlıdır. 
Bu düşünürler, ideaların varlığını ispat etmenin mümkün olmadığını ve akıl yoluyla ulaşılamayacağını ileri sürmüşlerdir.



إرسال تعليق

Yorumlarda lütfen saygılı olun

أحدث أقدم