-->
zWZ3ZJ90R4zzhbql6NUZDSuEAK5vmsQ96TEJw5QR
Bookmark

Türkiye'de Güneydoğu'da Feodalite Benzeri Yapıların Değişimi İçin Öneriler

Türkiye'de Güneydoğu'da Feodalite Benzeri Yapıların Değişimi İçin Öneriler
Türkiye'de Güneydoğu'da Feodalite Benzeri Yapıların Değişimi İçin Öneriler

Doğu ve Güneydoğu da egemen güçler:

Doğu ve Güneydoğu bölge halkı neden hala aşiret şeyhlik ve ağalık sisteminden kurtulamamıştır
Doğu ve Güneydoğu Anadolu'da yaygın olan "aşiret" ve "şeyhlik" sistemine Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze devlet tarafından çok fazla müdahale edilmemiştir, çünkü bu durum devletin çıkarlarına uygun geliyordu. Egemen güçlerin yönetimi altında kalmak, kitlelerle uğraşmaktan daha kolaydı. Bu sistem uzun yıllar devam etti ve bölgedeki güçlü feodal yapı, bölgesel isyanların ortaya çıkmasına zemin hazırladı.

Bugün 2024 yılının ikinci yarısını yaşıyoruz. Türkiye'nin gündemini, Doğu ve Güneydoğu Anadolu'nun bazı kentlerinde hüküm süren ağaların ve şeyhlerin "kimi zaman isyan kimi zaman bölge halkına baskıları" işgal ediyor.

Türkiye'nin güneydoğusunda geçmişten günümüze süregelen feodaliteye benzer yapılar, aşiret sistemi, ağalık ve şeyhlik gibi kavramların varlığı, karmaşık bir tarihsel ve sosyolojik sürecin sonucudur. 
Bu yapının değişimi, çok yönlü ve uzun vadeli bir çabayı gerektirmektedir.

Türkiye'de Güneydoğu'da Feodalite Benzeri Yapıların Değişimi İçin Öneriler:


Eğitim: Bölgedeki eğitim seviyesini yükseltmek, bireylere daha geniş bir bakış açısı kazandırmak ve toplumsal bilincin artmasına katkı sağlamak önemlidir.
Kadınların eğitimine özel önem verilerek, toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin azaltılması hedeflenmelidir.
Ekonomik Kalkınma: Bölgeye yatırım yaparak, istihdam olanaklarını artırmak ve ekonomik bağımsızlığı güçlendirmek gerekmektedir.
Tarım ve hayvancılığın modernleşmesi, yeni gelir kaynaklarının yaratılması ve kooperatifçiliğin desteklenmesi önemlidir.
Adalet Sistemi: Herkes için eşit ve adil bir adalet sisteminin sağlanması, hukukun üstünlüğünün tesis edilmesi ve güvenliğin artırılması gerekmektedir.
Aşiretler arası anlaşmazlıkların çözümünde yasal yollara başvurulmasının teşvik edilmesi önemlidir.
Kültürel ve Sosyal Değişim: Bölgedeki kültürel zenginliğin korunması ve geliştirilmesi, farklılıkların bir zenginlik olarak görülmesi ve hoşgörünün artırılması gerekmektedir.
Sivil toplum kuruluşlarının güçlendirilmesi ve yerel yönetimlerin katılımcı hale getirilmesi önemlidir.
Devletin Güçlü Bir Varlığı Olması: Devletin, hukukun üstünlüğünü sağlamak, vatandaşlarına eşit hizmet sunmak ve bölgedeki tüm vatandaşların kendilerini güvende hissetmelerini sağlamak gibi temel görevlerini yerine getirmesi gerekmektedir.
Uzun Vadeli ve Kapsamlı Politikalar: Bu dönüşümün sağlanması için uzun vadeli ve kapsamlı politikalar geliştirilmeli, farklı paydaşların görüşleri alınmalı ve işbirliği içinde çalışılmalıdır.

Güneydoğu Ve Doğuda Değişimin Zorlukları ve Önemli Noktalar:

Kökleri Derin Olan Bir Sistem: Bu yapılar, yüzyıllardır süregelen gelenek ve göreneklerle iç içe geçmiş durumdadır. Bu nedenle değişim süreci uzun ve zorlu olacaktır.
Toplumsal Muhalefet: Değişim sürecinde, mevcut düzene alışmış kesimlerden muhalefet gelebilir. Bu nedenle değişim sürecinde toplumsal uzlaşının sağlanması önemlidir.
Dış Etkenler: Bölgedeki siyasi istikrarsızlık, komşu ülkelerdeki çatışmalar gibi dış etkenler de değişim sürecini olumsuz etkileyebilir.

Sonuç:

Türkiye'nin güneydoğusunda feodaliteye benzer yapıların değişimi, sadece ekonomik ve sosyal kalkınma değil, aynı zamanda demokratik bir toplumun inşası için de büyük önem taşımaktadır. Bu süreç, sabır, kararlılık ve tüm paydaşların ortak çabası ile başarılabilir.
En kestirme yolu başta Doğu ve Güneydoğu olmak üzere tüm ülkede Cumhuriyet döneminin köy enstitüleri benzeri bir eğitim sistem kurulması gerekmektedir.


 

Yorum Gönder

Yorum Gönder

Yorumlarda lütfen saygılı olun