KENDİME YAZILARIM
Türkiye sosyolojisi siyaset ekonomi tarih felsefe ve genel kültür düzeyinde makaleler

OSMANLI'DA İLK HUTBE

Osmanlıda ilk hutbe
osmanlıda ilk hutbe

OSMANLI'DA İLK HUTBE



BÖLÜM 14

Osmanlıda ilk hutbe 

Osman Gazi'nin ilk önce Cuma namazını nerede kıldırdığını ve fethettiği her şehirde nasıl bulunduğunu anlatır.

Karacahisarı aldığı vakit, şehrin evleri boş kaldı.
Germiyan ülkesinden ve başka yerlerden pek çok adam gelip Osman Gazi'den ev istediler.


*

Osman Gazi de boş evierden verdi ve kısa zamanda şehrin evleri sahibini bulup şehir güzelleşti.
Sonra kiliseler mescit ve cami yapıldı.
Ayrıca pazar kurdurdu.
Nihayet şehrin halkı birleşerek, "Cuma namazı kılalım ve bir de hakim isteyelim." dediler.

*

Orada Tursun Fakıh adında halkın saydığı imamlık eden, değerli bildiği bir zat vardı.
Bunlar durumu ona bildirdiler.
O da gelip Osman Gazi'nin kayınpederi olan Edebalı'ya anlatırken Osman Gazi çıkageldi.

Sordu ve maksatlarının ne olduğunu öğrendi.

Osman Gazi, "Size ne lazımsa onu öyle yapın." dedi.
Tursun Fakıh bunun üzerine, "Han'ım! Bu iş için Sultan'dan icazet ve izin gerektir." deyince, Osman Gazi, "Bu şehri ben bizzat kendi kılıcımla aldım, sultanın bunda bir faydası olmadı, ondan niçin izin alayım?

Ona sultanlık veren Allah bana da gazayla hanlık verdi.
Eğer kastedilen şu sancak ise ben, sancak götürüp kafirlerle uğraşmadım.
Sonra o, 'ben Selçuk soyundanım' derse, ben de Gök Alp oğluyum derim.

Yok eğer ben bu ülkeye onlardan önce geldim derse, benim dedem Süleyman Şah da ondan önce gelmiştir." dedi.

Halk Osman Gazi' den bu haberi işitince kabul ettiler.
O anda hakimliği ve hitabeti aziz ve değerli bir zat olan Tursun Fakıh' a verdi.

Cuma hutbesi ilk önce Karacahisar' da okundu.

Ama bayram hutbesi Eskişehir' de okundu ve bayram namazı da orada kılındı.

Şiir

Allah için savaşan Osman adına hutbe okundu.
O Ertuğrul oğlu Gazi Osman Han'd ır.
Küfürde inat eden kafideri öldüren,
Müslüman askerlerinin başı Osman' dır.
Onun adaleti ve cömertliği aleme yayıldı,
O, ihsan ve bağışlarının gölgesinde nimetler dağıtan Osman' dır.
O putları kıran ve puthaneleri yıkan,
İslam dinini kayırıp koruyan ve bayındır eden Osman Han' dır.


Bütün tellallar; "Geliniz, buraya geliniz,
Sizlere kutluluk bahşeden Osman Han geldi." diye bağırırlar.
Onun devletinin çadırı ezelden kurulmuştur.
Osman'ın sülalesinin ebede kadar da kalacağını iyi bil.
En evvel Osman Gazi adına okunan hutbenin tarihi hicretin altı yüz doksan dokuzunda (M. 1299/1300) gerçekleşti.

Kaynak:Aşık Paşazade 1 Osmanoğulları'nın Tarihi