KÜTAHYA TÜRKÜLERİ

Kütahya türküleri, Kütahya ve yöresinin müzik kültürünü biçimleyen en önemli etken yörede geçmişten beri varlığını sürdüren Mevlevî müzik geleneğidir, Halk müziği geleneği hakkındaki ilk bilgiler ise yörenin âşık edebiyatı ve müziği konusunda oldukça zengin ve köklü bir geçmişe sahip olduğudur.

Kütahya türküleri
Kütahya türküleri


Kütahya türküleri ve Halk oyunları

Yörede klasik edebiyatın ve tekke edebiyatının etkinliği de düşünüldüğünde yörenin âşıkları arasında halk edebiyatı kadar divan edebiyatı ürünlerinin de yaygınlığı görülür.
Cumhuriyet döneminde ve özellikle milli mücadele döneminde Kütahya ve yöresinde yaşamış, çeşitli kahramanlık ya da eşkıyalık olaylarına adı karışarak yörede meşhur olmuş başlıca zeybekler ve zeybek türküleri de yörenin halk müziği ürünleri arasında yer alır.

Yörede yaşamış olan başlıca zeybekler daha çok Tavşanlı ve Simav gibi dağlık bölgelerde; devlet otoritesinin kuvvetle hissedilmediği yerlerde ortaya çıkmıştır.
Adı geçen başlıca zeybekler:

Kütahyalı zeybekler  



Kütahya ve yöresinden derlenerek günümüze TRT Türk Halk Müziği repertuvarına girmiş olan türküler ve ezgilerde görülen ritmik yapı Ege Bölgesi'nde rastlanan yapıyla benzerdir.
Türküler ve ezgilerin en büyük bölümü 9/8, 9/4'lük tartım kalıplarındadır.
Bunun zeybek oyunlarının etkisi olduğu düşünülebilir, çünkü Kütahya türkülerinin çoğu oyun eşliklidir.

Ezgilerin seslendirilmesinde kullanılan başlıca çalgılar; bağlama, bozuk, cura, üç telli, kaval, davul, zurna, tef, klarnet (gırnata), keman, darbuka, deblektir.
Kütahya'da yetişmiş olan pek çok sayıdaki halk ve divan şairlerinden bazılarını şöyle sıralamak mümkündürː

Kütahyalı aşıklar


  • Âşık Deli Şükrü,
  • Âşık Sırrı,
  • Yeksanî,
  • Nalçacı Ömer Ağa,
  • Gaybî Sun'ullah,
  • Ahmedî,
  • Şeyhoğlu Mustafa,
  • Şeyhi,
  • Ahmedi Dâî,
  • Ârif'i (1815-1895),
  • Pesendî Hacı Ali Dedee (1841-1913),
  • Kâmilî Aşık Hasan Dede (1841-1916),
  • Âşık Ömer (1890-1950),
  • Kelerzâde Ethem Bey (1890-1975),
  • Arabın Nuri Ağa (Nuri Çavuş) (1885-1955),
  • Çakır Ali,
  • Dülgerin Hüseyin Ağa (1880-1958),
  • Arabacı İbrahim Ağa (Sakarlıoğlu)(1906-1976),
  • Kambur Celal (1895-1962),
  • Hisarlı Ahmet İnegöllüoğlu (1908-1984),
  • Terzi Sadık Türk (1900-1964),
  • Âşık Ömer Kocaoğlu (1928-1991),
  • Berber Kazım Baltaoğlu (1941-1993).

Kütahya'nın en bilinen türküleri


  1. A Buğdeyim Buğdeyim
  2. A İstanbul Sen Bir Han mısın
  3. Ah Hamamcı Bu Hamama Güzellerden Kim Gelir
  4. Ah Pınar Eşme Pınar
  5. Ahalar Köyü'ne Düğün Kuruldu
  6. Ahmet Bey'in Bir Küheylan Atı Var
  7. Akçaalan Yolunu Duman mı Aldı
  8. Altın Tas İçinde Kınam Ezdiler
  9. Amasya'nın Irmakları Çağlasın
  10. Anne Beni Ver Hasan'a
  11. Armudun Dalı Soluk
  12. Aşağıdan Geliyor Neslihan
  13. Aşağıdan Geliyor Üç Atlı
  14. Ay Oğlan Yiğit misin (Çöümüdüm)
  15. Aya Bak Yıldıza Bak
  16. Aydın Meşeleri Dalleri Yerde
  17. Azime
  18. Bedestene Vardım Şalvar İsterim
  19. Ben Bir Sarı Demircinin Kızıyım
  20. Ben Kendimi Gülün Dibinde Buldum
  21. Bir Gider de Beş Ardıma Bakarım
  22. Bizim Değirmen Döner Döner Un Eder
  23. Çatal Çam Başına Koydum Keseri
  24. Çatal Çamlar Arası
  25. Çıkma Dışarlara da Gün Vurur Seni
  26. Dağ Başına Kestane
  27. Dağda Fındık Olur mu
  28. Delhadır Başındayım
  29. Demir Yolları Döşeme
  30. Demirci'nin Goyunları Akışır (Çaltılılı Mehmet Efe)
  31. Depeköy Üstüne Tüfeng Asayım
  32. Duman Vardır Güzel İzmir Başında
  33. Ebeler'in Şakşaklıdır Kapısı
  34. Elif Dedim Be Dedim
  35. Elli Altın Yolladım A Yarim
  36. Elma Dalda Biter mi
  37. Eremedim Vefasına Dünyanın
  38. Evlerinin Önü Lale Güzel
  39. Feracemin Ucu Sırma
  40. Fincanın Dibi Noktalı
  41. Furun Üstünde Furun
  42. Gar mı Yağdı Kütahya'nın Dağına
  43. Gediz Pazarıdır Benim Pazarım
  44. Gız Emine Emine
  45. Gidin Bulutlar Gidin
  46. Girdim Yarin Bahçesine
  47. Guguk Yuvan Yıkıldı mı
  48. Güle Çıktım Gülmedim
  49. Hamide Hanım
  50. Haslas Başında Vurdular Beni
  51. Havada Durna Sesi Gelir
  52. Hereke'nin Alt Yanı da Çeşmeli
  53. Hisardan İnmem Diyor (Menberi)
  54. Irmızanım
  55. İğdenin Dali Sapsarı Çiçek
  56. İğnem Düştü Yerlere (Şimdallı)
  57. İki Bülbül Derelerde Hûn Eder
  58. İstanbul'un Konakları Köşeli
  59. Kabakçı'yı Buldular
  60. Kar mı Yağdı Kütahya'nın Dağına
  61. Kara Koyun Koyunların Beyidir
  62. Karanfil Oylum Oylum
  63. Karlıymış Aşamadım Dağları
  64. Kayaköy'ün Alt Yanında Değirmeni
  65. Kışlanın Önünde (Sıdıka'm)
  66. Köprünün Altı Diken
  67. Kumarı'ya Vara Gele
  68. Kürt Ahmed'in Belindedir Kemeri
  69. Kütahya'nın Pınarları Akışır
  70. Kütahya Yolunda Buldum Bir Para
  71. Leyla'm Zülüflerin Çengeldir Çengel
  72. Manisa'yla Bergama'nın Arası
  73. Meşeden Gel A Sürmelim
  74. Mezar Arası (Kazım)
  75. Moymul'un Altından Gelir Geçersin
  76. Mustafa'm Kaşların Kara
  77. Mükellef İlan Oldu
  78. Ne Ettim Ben Bu Feleğe
  79. Oduncular Gelmez Oldu Odundan
  80. Orta Köy'ün Daşlarına
  81. Öte Yakaya Geçelim
  82. Perli Köprüsü'nden Geçtin
  83. Portakalım Suya Düştü
  84. Samsak Döveci
  85. Sarılı Yazmamı Yırtar Eklerim
  86. Sepet Alıp Bağa Girmiş Üzüme
  87. Sinanoğlu Derler Benim Adıma
  88. Sıyırdılar Sepuşumu Başımdan
  89. Söğüt Dallerinde Beslenen Bülbül
  90. Şerfe'm Yola Yürüdü
  91. Şu Karşıda Üç Çiçek Var Açıyor
  92. Şu Karşıki Dağda Bir Kuzu Meler
  93. Tarlada Bostan Olur mu
  94. Tesbehimin İmamesi Has Mercan (İnköy Türküsü)
  95. Teyyaremi Uçurdum
  96. Tıpır Tıpır Yürürsün
  97. Üç Çeşmeden Sular İçtim
  98. Üç Tepeden Üç Tepeye Attılar
  99. Üçler Yolunda Şişelerim Doldu mu
  100. Varın Bakın Türkmen Kızı Uyur mu
  101. Yağmur Yağarr Her Dereler Sel Alır
  102. Yandım Aman Bahri Güman
  103. Yasemen Dalını Yar Neden Eğmeli
  104. Yoğurdum Var
  105. Yonca Pınarına Vardım


Kaynak; Wikipedia

0 Yorumlar

Yorumlarda lütfen saygılı olun